Turismens Dag lørdag beviste, at attraktionerne på Lolland-Falster ligger som perler på en snor, og de danske turistchefers formål med dagen blev opfyldt til fulde: En appel om at lokalbefolkningen får øjnene op for de mange tilbud, landsdelen har at byde turisterne, og at gøre lokalbefolkningen til selvskrevne ambassadører for de lokale turistvirksomheder.
Vi har på Lolland-Falster en mangfoldighed af museer, attraktioner og seværdigheder – nogle meget sete og nogle meget oversete, og det sidste er synd, for hver og en som går turismens tjeneste enten det er rent kommercielt eller på frivillighedens veje fortjener fuld opmærksomhed og opbakning.
De er alle med til at promovere vor landsdel og holde de økonomiske hjul i gang, og det er naturligvis ikke nok blot at ofre en enkelt dag på det gode formål.
Vi skal året rundt vise godt værtsskab for vore turister og give dem lyst til at fortælle vore gode historier videre til andre, som får lyst til at besøge os.
Det kan vi og det skal vi gøre meget bedre end hidtil.
Formanden for Guldborgsunds udvalg for erhvervs og turisme, Flemming Jantzen, sagde det klart og tydeligt, da han lørdag åbnede Turismens Dag på Saxenhøj i Sakskøbing:
- Vi er i gang med de indledende øvelser til en enhedsorganisation for hele Lolland-Falster - en VisitLolland-Falster - og vi skal have hele landsdelen til at stå sammen om denne fælles indsats.
Det er en kendsgerning at Lolland-Falster nok kunne være kommet milevidt længere end i dag, hvis kommunerne i sin tid havde holdt sammen om den daværende turismekonstruktion Destination Lolland-Falster, men den gang lykkedes det kommunale Kloge-Åger at stikke en kæp i hjulet for et ellers helt naturligt og givende samarbejde omkring turismen. Lad ikke det ske igen.
Nogle attraktioner er større end andre og virker som naturlige magneter på turisterne, men i hele spillet må man ikke glemme den store underskov af små attraktioner, museer og seværdigheder som er med til at holde fast på turisterne, når de er i området.
Vi kan meget mere end vi tror. Turismens Dag var beviset, og turismens aktører skal blive meget bedre til at samarbejde om pakkeløsninger som rummer både oplevelser og overnatningstilbud.