15-årige Henrik Pedersen fra Nakskov fik NemID, selvom han hverken har bestilt den eller har en netbank. Det skyldes en bevidst fejl hos bankernes it-selskab, SDC.
15-årige Henrik Pedersen fra Nakskov modtog for nylig et brev fyldt med en stak papirer med overskriften ’Velkommen til NemID’ og et tilhørende nøglekort.
Henrik Pedersen, der går i 9. klasse på Byskolen i Nakskov på Lolland, undrede sig over at være blevet budt velkommen i klubben hos danskernes nye fælles logon-løsning, NemID.
- Min første tanke var, at det her bare ikke kan være rigtigt, siger Henrik Pedersen siger han til Ingeniørens it-site,Version2.
For selvom han i princippet er gammel nok til at få NemID, har han på intet tidspunkt været forbi den officielle hjemmeside, nemid.nu, for at bestille én af slagsen.
Og den anden måde at få NemID på – via bankernes netbanker – er praktisk umuligt i Henrik Pedersens tilfælde. Han har nemlig aldrig haft en netbank i sit liv, og han er i øvrigt heller ikke gammel nok til at få én i sin lokale sparekasse, Spar Lolland.
- Jeg ved stadig ikke, hvordan det kan være sket. Jeg kontaktede min bank, som kunne fortælle mig, at man skal være fyldt 18 år for at få en netbank hos dem. Det er mig et stort mysterium,« siger Henrik Pedersen til Version2.
Hos DanID, der står bag udviklingen af NemID, afviser man at være skyld i affæren.
- Vi printer individuelle nøglekort på baggrund af de oplysninger, vi får fra bankerne. Det er en helt automatiseret proces, så hvis han (Henrik Pedersen, red.) ikke burde have NemID, ligger fejlen i de data, vi har modtaget fra hans bank, siger Jette Knudsen, kommunikationschef i DanID.
Fejlen, som viser sig at være en helt bevidst procedure, skal dog ikke findes hos Spar Lolland.
Det skal den derimod hos SDC, Skandinavisk Datacenter, der leverer it-systemer, herunder netbankløsninger, til 54 pengeinstitutter herhjemme, blandt andet Spar Lolland.
Administrerende direktør i SDC, Erik Jacobsen, bekræfter, at en lille gruppe danskere, der har en sms-bank, men ikke har en netbank, er blevet konverteret til NemID alligevel - ganske som Henrik Pedersen.
- Det drejer sig om under en halv promille af vores kunder, som har en sms-bank, men ingen netbank. Der har vi valgt at sige, at vi også konverterer dem til NemID, selvom de så vil opleve, at de ikke umiddelbart kan bruge den til noget, fordi de ikke har nogen netbank, siger Erik Jakobsen.
I konkrete tal er der tale om en gruppe på 150-200 af SDC’s i alt cirka 400.000 kunder.