Kurven er ved at knække for A.P. Møller - Mærsk, der i første kvartal noterer sig fremgang i forretningen.
A.P. Møller - Mærsk knækker i første kvartal over to års kontinuerlig tilbagegang i omsætningen med en omsætning på 9,0 milliarder dollar.
De sidste ni kvartaler har selskabet måttet fremlægge en omsætning, der var lavere end året før. Men det var altså ikke tilfældet i første kvartal af 2017. Fragtraterne for containere og olieprisen er steget.
- Mens vi ikke kan være tilfredse med den overordnede lønsomhed i første kvartal, er resultatet som forventet, og vi fastholder vores forventninger for året.
- Vi har i overensstemmelse med vores ambitioner om igen at skabe vækst i vores virksomhed, for første gang siden tredje kvartal 2014, øget vores omsætning set over året, skriver administrerende direktør Søren Skou i regnskabet.
Nettoresultatet i kvartalet landede på 253 millioner dollar, et hop fra 224 millioner dollar året før.
A.P. Møller - Mærsks klart største forretningsområde, Maersk Line, havde en noget bedre start på året, end det var tilfældet sidste år. Omsætningen i rederiet, der er verdens største containerrederi, steg til 5,5 milliarder dollar fra 5,0 milliarder dollar.
Til gengæld tabte Maersk Line 66 millioner dollar mod et plus sidste år på 37 millioner dollar på trods af de gode takter.
- Fragtraterne (priserne, der kan tages, red.) steg med 4,4 procent, hvilket ikke kunne kompensere for stigningen i brændstofprisen på 80 procent, skriver A.P. Møller - Mærsk.
Til gengæld hjalp olieprisen selskabets olieforretning Maersk Oil. Her steg omsætningen til 1,4 milliarder dollar og resultatet til 328 millioner dollar mod et tab sidste år.
- Olieprisen steg over året, og vi så moderate tegn på øget aktivitet i offshoremarkederne hos Maersk Supply Service og Maersk Drilling, omend fra meget lave niveauer, skriver Søren Skou.
A.P. Møller - Mærsk venter fortsat, at 2017 vil blive bedre end 2016.