Ældre og børnefamilier er de mest hyppige gæster i butikker på nettet. Det er rejser og tøj, der købes.
Rejser, flybilletter, tøj og sko. Det er, hvad danskerne især køber, når de handler hjemmefra på nettet. Og det er især ældre og børnefamilier, der driver handlen på internettet frem.
I 2010 steg omsætningen af køb på nettet med 25 procent i forhold til året før til samlet 40 milliarder kroner. Det viser en opgørelse fra FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel.
- Når vi deler danskerne op i forskellige alders- og familiegrupper, tegner der sig et klart billede af, at det er danskere over 50 år sammen med børnefamilierne, der i dag skaber masser af omsætning med store køb, siger direktør i FDIH Anette Falberg.
- Samtidig ser vi også, at de unge fremover vil være en stor udfordring for dansk detailhandel, både on- og offline. De går efter den billigste pris, og de ser internettet som ét stort tagselvbord med et uendeligt udvalg, siger hun.
De unge forbrugere under 25 år bruger færrest penge på nettet. Men når de køber ind, er det i udenlandske netbutikker. Og de går efter tøj, bøger og downloads.
Udfordringen for branchen bliver nu at holde trit med forbrugerne i takt med, at de unge bliver ældre og øger deres forbrug, fastslår Anette Falberg.
Danskernes indkøbsvaner på nettet fremgår af de samlede tal for 2010 fra Dansk e-handelsanalyse. Og den viser, at hver femte køb går til udlandet.
- Det er de unge, vi som detailhandel skal leve af i fremtiden, så vi er nødt til at tage bestik af deres indkøbsmønstre. Det bliver udfordringen, lyder det fra direktøren.
FDIH står for Dansk e-handelsanalyse i samarbejde med Post Danmark og Nets, og det er analysefirmaet Epinion, der har lavet undersøgelsen. Analyserne for 2010 bygger på over 5000 interviews i løbet af 2010.
/ritzau/