Annonce
Erhverv

Airbnb øger gennemsigtighed efter pres fra EU

EU's kritik af Airbnb er især gået på, at priserne ikke er tilstrækkeligt gennemsigtige. Det forsøger tjenesten nu at lave om på. Foto: Issei Kato/Reuters

Udlejningstjenesten Airbnb lover at rette ind og leve op til EU's forbrugerregler inden udgangen af året.

I juli begyndte EU-Kommissionen og forbrugermyndighederne i EU at presse Airbnb for at få udlejningstjenesten til at overholde EU's forbrugerregler.

Det har givet pote. Airbnb forpligter sig til at lave de nødvendige ændringer, så tjenestens hjemmesider på de forskellige sprog i EU lever op til kravene inden udgangen af 2018. Det oplyser EU-Kommissionen.

- Onlinetjenesterne har revolutioneret måden, hvorpå vi rejser, finder indkvartering og oplever vores ferier. Men de er nødt til at leve op til reglerne og tage ansvar, når ting går galt.

- Jeg byder det velkommen, at Airbnb har viljen til at foretage de nødvendige ændringer for at sikre fuld gennemsigtighed og forståelse af, hvad forbrugere betaler for, siger EU's forbrugerkommissær, Vera Jourova.

EU's kritik af Airbnb er især gået på, at priserne ikke er tilstrækkeligt gennemsigtige. Og det forsøger tjenesten altså nu at lave om på.

Airbnb har forpligtet sig til at vise bookingers totale pris, inklusiv ekstra omkostninger såsom service- og rengøringstakster.

Når det ikke er muligt, skal Airbnb tydeligt informere kunderne om, at der kan forekomme ekstra omkostninger.

Derudover skal Airbnb også gøre det klart, om udlejeren er privat eller professionel. Det skyldes, at der gælder forskellige regler for forbrugerbeskyttelse alt efter typen af udlejer.

- Airbnb er bygget på tillid, og gennemsigtighed er en vigtig del af den tillid.

- Gæster har altid kendt til alle omkostninger, før de har booket, og vi er glade for at samarbejde med CPC (netværket af forbrugermyndigheder i EU, red.) for at gøre udgifterne endnu tydeligere for gæsterne, skriver Airbnb i en erklæring.

Ifølge Airbnb benyttede 443.000 gæster tjenesten i Danmark i sommeren 2018, der tæller perioden 1. juni til 31. august. Det er en stigning fra 408.000 i samme periode sidste år.

Ifølge Financial Times tager Airbnb 9-15 procent til sig selv, når der bliver lejet ud gennem dets hjemmeside.

  • FILE PHOTO: The logo of Airbnb is displayed at an Airbnb event in Tokyo
    EU's kritik af Airbnb er især gået på, at priserne ikke er tilstrækkeligt gennemsigtige. Det forsøger tjenesten nu at lave om på. Foto: Issei Kato/Reuters
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Guldborgsund

Voldsomt vejr: Nu besøger Lars Løkke smadret havn

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Guldborgsund

Gerts vilde døgn: - Det er 24 timer i helvede

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Annonce
Annonce
Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand