Annonce
Erhverv

Analytiker: Gebyrskandale hjælper ikke Danske Banks image

Gebyrsagen omkring Flexinvest Fri-kunder i Danske Bank tærer yderligere på bankens image og forhold til kunderne. (Arkivfoto) Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

At Danske Bank med åbne øjne har givet kunder tab for at tjene penge, giver nye skrammer til bankens image.

I 2017 valgte Danske Bank at hæve gebyrerne for sine kunder til investeringsproduktet Flexinvest Fri. Det selv om banken vidste, at mindst 65.000 kunder dermed risikerede at tabe penge. Gebyret blev indført for at fastholde indtjeningen til banken selv.

Det viser en aktindsigt foretaget af Ritzau Finans i Finanstilsynets udkast til påbud i sagen. Detaljerne i sagen gør ikke Danske Banks image, der allerede er hårdt medtaget efter den store hvidvasksag, bedre, vurderer analytiker.

- Hvidvasksagen var nok lidt mere ude i horisonten for kunderne, fordi det var noget, der hovedsageligt foregik i Estland.

- Med gebyrskandalen er kunderne blevet ramt mere direkte på pengepungen. Så på den måde føles det nok mere voldsomt, fordi de i et eller omfang har følt sig snydt.

- Det kan ramme yderligere på bankens i forvejen pressede image, siger Danske Bank-analytiker hos Sydbank Mikkel Emil Jensen oven på nyheden.

Siden hvidvasksagen, hvor Danske Bank blev brugt til at hvidvaske op mod 1500 milliarder kroner via sin estiske filial, har bankens image lidt et stort knæk.

En lang række direktører er tiltalt af Bagmandspolitiet, den tidligere ledelse er erstattet og banken er fortsat i mange landes og myndighedernes søgelys i forhold til bøder.

Det har givet en stor kundeflugt. Danske Bank selv fokuserer på de kunder, der har deres NemKonto i banken. Dem blev der 11.000 færre af i 2018, hvor hvidvasksagen for alvor kom for dagens lys, efter at Berlingske Business havde gravet den frem.

I første halvår 2019 forlod yderligere 13.600 Nemkonto-kunder banken, og Danske Bank har altså mistet 24.600 NemKonto-kunder, siden sagen kom frem.

- De seneste tendenser er, at kundeflugten har været aftagende. Jeg tror ikke, at gebyrsagen får så store konsekvenser. Danske Bank har også fyret de ansvarlig og kompenseret kunderne, siger Mikkel Emil Jensen.

  • RB PLUS/PFS Forbliv en attraktiv kunde for din bank
    Gebyrsagen omkring Flexinvest Fri-kunder i Danske Bank tærer yderligere på bankens image og forhold til kunderne. (Arkivfoto) Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Annonce
Lolland-Falster

Danmarks største forhandler overtager to lokale forretninger

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Annonce
Annonce
Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Udland

Trump kendt skyldig: Ingen er hævet over loven

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion