Efter fire år på førstepladsen som klodens mest værdifulde brand må Google se sig overhalet af Apple
Apple har overhalet Google som verdens mest værdifulde varemærke med en anslået værdi på 153 milliarder dollar. Det viser en ny rangliste offentliggjort mandag, ifølge Financial Times.
De seneste fire år har Google, firmaet bag den mest anvendte søgemaskine på nettet, toppet ranglisten over de 100 mest værdifulde 'brands' globalt. BrandZ Top 100-listen udarbejdes af firmaet Millward Brown, der er en del af reklameselskabet WPP.
Listen dækker alle brancher lige fra bilfabrikanter til tøjproducenter, teleselskaber og finansvirksomheder. Teknologiselskaber dominerer toppen af listen med seks placeringer blandt de 10 højest rangerede selskaber.
- Apples værdi som varemærke er braget op det seneste år, som følge af selskabets store succes med iPhone og iPad, skriver Financial Times.
Værdien af Apple-navnet er øget med 137 milliarder dollar eller 859 procent, siden BrandZ-listen i 2006 blev udarbejdet for første gang.
På aktiemarkedet har Apple vist tilsvarende storform de seneste år. Værdien af selskabet er femdoblet på børsen siden 2006. Skal man overtage samtlige aktier i selskabet, kræver det et beløb på 320 milliarder dollar med den aktuelle aktiekurs.
Børsværdien af Google er til sammenligning på godt 172 milliarder dollar.
Apples succes afspejler især det forhold, at både forbrugere og virksomheder efterstræber selskabets produkter, ifølge direktør Peter Walshe fra Millward Brown.
Desuden har Apple med held efterlignet producenter af luksusvarer ved at sætte prisen på sine produkter så højt, at det har gjort disse endnu mere eftertragtede, forklarer Peter Walshe.
/ritzau/