Arla Foods fusionerer med nordtysk mejeri i forsøget på at blive meget større på det tyske marked.
Nu skal der snart snakkes tre forskellige sprog i ledelsen af mejerikoncernen Arla Foods. Det bliver dansk, svensk og som det nye - tysk.
Det skyldes, at andelshaverne - de mælkeproducerende landmænd i både dansk-svenske Arla Foods og i det nordtyske mejeri Hansa-Milch - onsdag besluttede at fusionere.
En afstemning blandt både tyske og danske andelshavere gav praktisk talt total opbakning til fusionen. I Danmark var opbakningen 100 procent, i Tyskland 96 procent, oplyser Arla.
Det tyske mejeri, der målt på produktion ligger på under en tiendedel af Arlas, kommer nu til at indgå i den skandinaviske mejerikoncern. Fusionen skal dog afvente en endelig godkendelse fra EU's konkurrencemyndigheder.
Tyskerne får en enkelt plads i den 18 personer store bestyrelse og fem pladser i repræsentantskabet med i dag 150 medlemmer.
Fusionen med Hansa-Milch er den første knopskydning i Arla, hvor man indrager udenlandske landmænd i ledelsen, siden det daværende MD Foods gik sammen med Arla.
Arlas store britiske forretning foregår uden, at landmændene her direkte er repræsenteret i mejeriets ledelse.
Hansa-Milch med 670 andelshavere (Arla har 7200) har to mejerier i Nord- og nordøsttyskland, og formålet med fusionen er for Arla at komme i top-3 blandt mejerierne på det tyske marked og i det hele taget skabe et marked med 250 millioner mennesker i Nordeuropa og Storbritannien. /ritzau/