Annonce
Erhverv

Arla sælger mere skyr og smør: Landmænd får højere priser

Arla sælger mere af sine brandede produkter, der tæller forskellige typer af mejeriprodukter. (Arkivfoto) Foto: Andrew Kelly/Reuters

Arlas salg er vokset i 2019. Det har gjort det muligt at give højere priser til landmændene for deres mælk.

Et større salg af skyr og smør har sidste år været med til at løfte den samlede omsætning hos mejerikoncernen Arla.

Det oplyser det landmandsejede selskab i en pressemeddelelse.

Samlet er omsætningen øget med én procent til 10,5 milliarder euro. Det svarer til lidt mere end 78 milliarder kroner.

Arla forklarer selv fremgangen med primært en stigning i salget af brandede produkter. Tilsammen har de oplevet en salgsfremgang på 5,1 procent.

Arlas brandede produkter dækker over alt fra skyr til smør og videre over til diverse oste.

Eksempelvis har smørproduktet Lurpak bidraget til den samlede vækst ved at have solgt for 588 millioner euro, godt 4,4 milliarder kroner. Det er fem procent mere end året før.

- Arlas globale brands er fortsat kernen i vores forretning, og i 2019 er forbrugernes tillid til vores produkter steget.

- Vi leverede en række populære mejeriprodukter og imødekom dermed den stigende efterspørgsel efter sunde og bæredygtige fødevarer. Det hjalp os med at overgå vores forventninger til væksten for vores globale brands, siger Natalie Knight, finansdirektør i Arla, i pressemeddelelsen.

På indtjeningssiden er der også fremgang for mejerikoncernen.

Det skyldes især omkostningsbesparelser, som har været med til at gøre det muligt at løfte den pris, man betaler til landmændene for deres mælk.

Arla-indtjeningen, der måler den værdi, som Arla skaber per kilo mælk fra landmændene, er i gennemsnit steget til 36,6 eurocent. Det er en forbedring på én procent i forhold til året før.

Oven på det gode år planlægger Arla rekordstore investeringer i 2020.

I alt venter selskabet at investere 619 millioner euro, eller cirka 4,6 milliarder kroner. Penge er møntet på at udvide kapaciteten inden for områder, hvor der især opleves vækst.

Blandt andet investeres der i at fortsætte færdiggørelsen af et tørretårn til mælkepulver i Pronsfelt i Tyskland, udvide mozzarellakapaciteten i Branderup og opgradere det nyerhvervede produktionsanlæg i Bahrain.

Link til pressemeddelelse
  • Arla Foods products are seen in a super market in Copenhagen
    Arla sælger mere af sine brandede produkter, der tæller forskellige typer af mejeriprodukter. (Arkivfoto) Foto: Andrew Kelly/Reuters
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Så er markedspladsen åben

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen