Jyske Bank nægter at udlevere oplysninger til Forbrugerombudsmanden om kunder, der har tabt millioner af kroner. Kammeradvokaten går nu ind i sagen.
Kammeradvokaten går ind i sagen om kunders milliontab i Jyske Bank.
Banken nægter at udlevere oplysninger og dokumenter til forbrugerombudsmand Henrik Øe om de tusindvis af kunder, der har tabt millioner af kroner på baggrund af bankens dårlige rådgivning om risikable investeringer.
Samtidig skal domstolene tage stilling til, hvordan Forbrugerombudsmanden kan bruge oplysningerne.
Det siger juridisk specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Sigurd Slot Jacobsen.
- Kammeradvokaten er i gang med at udforme en stævning. Ved at prøve sagen ved domstolene får vi også vished for, hvad vi rent faktisk kan bruge oplysningerne til, siger Sigurd Slot Jacobsen fra Forbrugerombudsmandens kontor.
Det bliver formentlig Vestre Landsret, der skal behandle sagen.
Ud over at nægte at udlevere oplysninger, har banken også kritiseret ombudsmanden og anført, at hans holdning i sagen synes afgjort på forhånd.
Jyske Bank klagede til Folketingets Ombudsmand over, at banken skulle udlevere oplysningerne, men fik ikke medhold i sin klage.
Samtidig forbereder kammeradvokaten en til tre retssager for private investorer, der har tabt penge på de risikable investeringer i en hedgefond i Jyske Banks Jyske Invest.
10.000 kunder har tabt cirka 800 millioner kroner på risikable investeringer Jyske Banks Jyske Invest. Finanstilsynet har slået fast, at det er sket på baggrund af dårlig rådgivning.
Jyske Bank har desuden tabt adskillige sager i Pengeinstitutankenævnet - senest har 11 kunder fået enstemmigt medhold i deres klage over Jyske Bank.
På vej er også et gruppesøgsmål mod Jyske Bank hvor 1000 kunder har tabt tilsammen 360 millioner kroner på de samme risikable investeringer. Gruppesøgsmålet venter ifølge advokat Henrik Puggaard fortsat på Civilstyrelsens afgørelse om fri proces.
/ritzau/