Berlingske Media kaster sig ud i en større spareplan, som betyder lukning af avisen Urban og fyring af 87.
Danmark bliver en gratisavis færre. Berlingske Media lukker avisen Urban som led i en større spareplan. Avisen har eksisteret siden 2001.
- Det er med vemod, at vi vælger at sige farvel og tak for denne gang til tusindvis af trofaste læsere af vores gratisavis Urban.
- Men intet tyder på, at annoncekonjunkturerne vender til fordel for det nationale gratisavismarked i 2012, siger koncernchef Lisbeth Knudsen til business.dk.
Mediehuset kommer efter planen til at sige farvel til i alt 87 medarbejdere på tværs af organisation og faggrupper og dens mange udgivelser. Dertil kommer 10 ubesatte stillinger, som ikke bliver genbesat, erfarer Ritzau.
- Vi forventer et år, hvor væksten ikke stiger, hvor forbruget ikke vokser, og hvor presset på overgangen fra print til digital og mobil fortsætter, siger Lisbeth Knudsen.
- Vi bliver nødt til at sikre, at koncernen fortsat står stærkt økonomisk i den konkurrencesituation, vi kigger ind i, siger hun til hjemmesiden.
Berlingske Media vil dog ikke helt sige farvel til Urban-navnet, da der i løbet af foråret vil komme et nyt Urban-koncept, der primært bliver digitalt.
Ifølge Lisbeth Knudsen skal spareplanen i det hele taget sikre, at Berlingske Media står bedst muligt rustet til at agere offensivt i en presset medieverden. Koncernen har således "vigtige strategiske planer".
- Derfor skal vi have overskud til at være offensive, parate til at foretage den nødvendige konsolidering af vores virksomhed og foretage de opkøb, der skal til for at sikre vores markedspositioner i fremtiden, siger Lisbeth Knudsen.
Konkurrenten MetroXpress mener, at lukningen af Urban vil give avisen flere markedsandele.
- Det betyder, at vi ikke længere har nogen at slås med i busserne, togene og metroen. Men det er også ærgerligt at miste en konkurrent, siger chefredaktør på MetroXpress Jonas Kuld Rathje.
/ritzau/