Berlingske Media og SBS vil byde på FM6-kanal. Den nye radiokanal skal have en bred musikprofil, der garneres med nyheder.
Berlingske Media og SBS Radio vil give DR konkurrence på en ny radiokanal. De to selskaber vil lave en kanal med en populær musik og nyheder, der skal hedde Pop FM.
De to virksomheder har budt på FM6 kanalen, som havde ansøgningsfrist mandag.
Får virksomhederne kanalen, er det DR's regionalt opdelte P4-kanal, der skal konkurreres med. Målgruppen er de 35-55-årige, og musikken vil primært være fra 70'erne, 80'erne og 90'erne.
Pop FM vil få nyheder leveret af Berlingske Media og automatisk blive optaget i SBS Radios salgsnetværk.
Berlingske Media og SBS Radio har dannet det fælles selskab FM6, som skal drive radiostationen, hvis det bliver aktuelt. Berlingske Media ejer 60 procent og SBS Radio resten.
Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, siger, at man i Berlingske Media har en strategi om at kunne udnytte selskabets indhold på mange forskellige platforme for at sikre en stærk profilering og tilstedeværelse.
- Vi arbejder samtidig på at udvikle interessante partnerskaber for fremtiden. Vi skal ikke være eksperter på alle felter, men finde de dygtigste at samarbejde med på konkrete områder, siger hun i en kommentar til radiobuddet.
Det er Radio- og tv-nævnet, der har udbudt tilladelsen til den sjette FM-kanal. Talpa Radio International B.V. drev kanalen fra 2003 til 2009 under navnet "Radio 100 FM". Den nye tilladelse gælder i otte år.
/ritzau/