Oplever stigende aktivitet lokalt - Det betyder udvidelser.
Kranvirksomheden BMS, der udlejer kraner, lifte og andet udstyr i Danmark og i flere andre europæiske lande samt USA, Sydafrika og Australien, oplever stigende aktivitet på Lolland-Falster.
Derfor er virksomheden tæt på at kunne iværksætte planer om udvidelser i Business Park Falster ved afkørsel 43 og etablering af site office tæt ved Femern-byggepladsen i Rødbyhavn.
- Vi rykkede ind i Business Park Falster for cirka fire år siden, fordi vi dengang kunne se fremtidigt stigende aktivitetsniveau på Lolland-Falster og Sydsjælland med byggeri af Storstrømsbro, Femern-forbindelse, sygehus og andre anlægsbyggerier i Vordingborg og Næstved, fortæller BMS-direktør Kim Hvolbøl.
1. juni sidste år overtog BMS den lokale kranvirksomhed NKU ApS, Øster Toreby, fra Torben Skab.
- Det var vigtigt for os i vores bestræbelser på at få et solidt fodfæste på det lokale marked. Men nu er det tid til, at vi flytter aktiviteterne fra Øster Toreby til Falster Business Park, hvorfra vi skal servicere hele Lolland-Falster og Sydsjælland, oplyser Kim Hvolbøl.
BMS har nemlig tilkøbt et erhvervsareal på cirka 3.500 kvadratmeter, så virksomheden kan udvide til i alt 9.500 kvadratmeter i Business Park Falster.
Det er så ifølge Kim Hvolbøl planen, at der skal etableres 170 kvadratmeter kontor- og mandskabsfaciliteter 500 kvadratmeter lagerplads og warehouse samt en vaskeplads til kraner og andet udstyr.
- De eksisterende modulbygninger flytter vi Rødbyhavn, hvor vi har lejet et areal hos RGS Nordic, så vi kan løse opgaver på Femern-byggepladsen fra vores site office, fortæller Kim Hvolbøl, der oplyser, at BMS er klar i startblokken til at få gennemført planerne.
- Det eneste, vi mangler, er byggetilladelser fra både Guldborgsund og Lolland kommuner begge steder. Men kommer de hurtigt, som vi forventer, så kan vi være fuldt køreklar omkring 1. november i Business Park Falster og i Rødbyhavn, forudser Kim Hvolbøl.
Direktøren forventer, at BMS vil få brug for seks til otte kranførere i løbet af efteråret.
- På landsplan har vi 15 lærlinge om året. Så vi forsøger selv at uddanne den arbejdskraft, vi får brug for. Det er nødvendigt, fordi der i øjeblikket er mangel på netop kranførere, fortæller han, mens han også peger på en stigende aktivitet i forbindelse med Femern-projektet.
- Vi har løst opgaver for de to store entreprenørkonsortier Fehmarn Belt Contractors, FBC, og Femern Link Contractors, FLC. Mange at virksomhederne i konsortierne har vi løst opgaver for tidligere. Men lige nu har vi en til to kraner i gang i Rødbyhavn, men i løbet af efteråret bliver der behov for otte-ti kraner, hvor vi skal løse opgaver for Give Steel, forudser Kim Hvolbøl.
Give Steel A/S skal som bekendt levere stålkonstruktionerne til den kommende tunnelelementfabrik for FLC.
Udviklingschef Mads Stærk, Business Lolland-Falster, glæder sig over kranvirksomhedens planer lokalt på Lolland-Falster.
- BMS har været fremsynet ved etableringen og er det fortsat med udvidelsesplanerne. Det illustrerer, at der er et højt aktivitetsniveau på Lolland-Falster, siger han og peger på, at der netop nu er stor interesse for virksomhedsetableringer i Rødbyhavn tæt på Femern-projektet.
Men det gælder også flere andre steder i landsdelen.
- Jeg kan sige, at der er realitetsforhandlinger med virksomheder, der vil etablere sig, i gang, hvoraf nogle er langt fremme. Det gælder i Business Park Falster, Maribo Erhvervspark, i Nakskov og i Nykøbing, fortæller Mads Stærk, der understreger, at det fortsat er for tidligt at løfte sløret for hvilke virksomheder, der er tale om.
- Men jeg forventer, at vi i løbet af efteråret ser flere virksomhedsetableringer og jordopkøb flere steder på Lolland-Falster, tilføjer han og slår fast:
- Aktivitetsniveauet har ikke været så højt som nu siden før finanskrisen. Det skyldes naturligvis i høj grad Femern-projektet, men det skyldes også det generelle opsving, der er i gang i Danmark, vurderer Mads Stærk.