Tonen var alt for grov i annonceopgøret mellem Louis Nielsen og Synoptik, fastslår Sø- og Handelsretten.
Forbrugerne blev taberne, da Synoptik og Louis Nielsen udkæmpede en hård kamp i annoncer, hvor det gjaldt om at styre brillekøbere uden om konkurrentens butikker.
Sø- og Handelsretten hæver pegefingeren over for begge parter i en dom, som blev afsagt tirsdag.
Fire annoncer fra Louis Nielsen er i strid med markedsføringsloven, mens Synoptik er gået for vidt i to tilfælde, fastslås det i den 68 sider lange dom.
De to store spillere på markedet for briller sparede ikke på krudtet i opgøret, som blev udspillet i annoncer i Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og i en række andre medier.
Det blev skudt i gang af Synoptik i januar 2009 med kampagnen "Stel til 1 krone", hvor komikeren Lars Hjortshøj optrådte som trækplaster.
Derefter gik Louis Nielsen til modangreb, hvilket blev besvaret af nye heftige annoncer fra Synoptik. Kampen sluttede først i september 2010.
"Nogle ordentlige hinkesten," lød det hånende fra Louis Nielsen om Synoptiks produkter. Og det var også forkert at kalde Synoptiks priser for "gøglede," mener dommerne.
Sammenligningerne mellem priser var i flere tilfælde ikke i orden, og nogle af angrebene var miskrediterende.
Det gælder for eksempel Synoptiks påstand om, at Louis Nielsens synsprøve er "ikke certificeret."
Omvendt er det vildledende, at Louis Nielsen har brystet sig af "statsautoriserede synsprøver." Den slags findes nemlig ikke i virkeligheden, noterer dommerne.
De to kombattanter havde hver krævet 500.000 kroner i erstatning og bøder til modparten, men det bliver der ikke noget af.
Men Louis Nielsen skal af med 25.000 kroner i sagsomkostninger.
/ritzau/