De to største detailkæder påstår at have øget markedsandelen. Både Dansk Supermarked og Coop har positive resultater i et svagt marked.
I lighed med Dansk Supermarked mener Coop, at detailkoncernen har øget sin markedsandel i løbet af 2009.
Coop med Kvickly, Brugs-butikker og Fakta havde i 2009 en omsætning på 41,9 milliarder kroner eller stort set det samme som året før.
Det må omvendt betyde, at andre købmands- og discountkæder som Lidl, SuperBest med videre har mistet markedsandele, men sandheden om markedsandele findes næppe. Det handler mest om religion, for ingen af kæderne ønsker selv at udlevere tal om markedsandele.
Det står dog klart, at Dansk Supermarked og Coop har markedsandele, der er tæt på hinanden. Uvildige institutioner siger omkring 37 procent til Coop og 32 procent til Dansk Supermarked.
I en pressemeddelelse oplyser Coop, at koncernen i 2009 har øget markedsandelen i et vigende marked med intensiveret priskonkurrence. Men der er ingen konkrete tal, ligesom det var tilfældet i Dansk Supermarked for en uge siden.
Resultatet i Coop blev 663 millioner kroner mod 722 millioner kroner året forinden. Det er specielt kæden Fakta, der har skabt fremgangen.
Administrerende direktør Jesper Lien siger, at den væsentligste årsag til nedgangen i det samlede resultat i forhold til 2008 er, at der i 2009 er fastholdt et relativt højt investeringsniveau for butiksnettet.
- Resultatet vurderes til at være tilfredsstillende, siger direktøren.
For 2010 forventer Coop en afdæmpet udvikling i forbruget generelt, men ikke desto mindre er det målsætningen at forbedre resultatet i kraft af fortsatte effektiviseringer i hele virksomheden.
/ritzau/