Ølgiganten Carlsberg blev onsdag hårdt ramt af det strømnedbrud hos IBM, der også forårsagede problemer for dankort-systemet.
Ikke kun dankort-systemet fik problemer efter nattens strømnedbrud hos it-koncernen IBM - også ølkoncernen Carlsberg var blandt de IBM-kunder, der blev hårdt ramt.
Problemerne førte blandt andet til, at Carlsberg måtte køre varer ud uden at vide, præcis hvad kunderne havde brug for.
Ifølge nettjenesten Borsen.dk klager Carlsberg over store konsekvenser af IBM-nedbruddet - og man varsler et krav om kompensation.
- Det her er ikke godt nok, siger Carlsbergs it-direktør, Kenneth Egelund Schmidt.
- Vores leveringsapparat har været fuldstændig ramt, og vi bruger mange kræfter manuelt for at kompensere for det. Det vil betyde et driftstab, siger han til Borsen.dk.
Han vil dog afvente og se regnskabet, før et eventuelt krav bliver gjort op.
Ifølge Borsen.dk's oplysninger er det Carlsbergs SAP-økonomisystem og mail, der har været ramt, men nu kører igen.
Systemer til dataanalyse og kundestyring kørte efter sigende stadig ikke op ad onsdagen.
Nettjenesten erfarer, at Carlsberg har en aftale med IBM om, at der i tilfælde af it-nedbrud er et backup-system, som skal overtage med det samme. Dette er tilsyneladende ikke sket.
Nedbruddet hos IBM skabte også gener for andre virksomheder, herunder A.P. Møller-Mærsk og Danske Bank.
/ritzau/