Lene Kahl, jobrådgivningen hos Ase, har nogle gode råd om, hvordan man som leder bedst griber den ubehagelige situation an, når der skal afskediges medarbejdere.
Opsigelse af medarbejdere er aldrig rart, og uanset hvor skidt situationen ser ud for ens virksomhed, er der ingen, som synes, at det er sjovt at skulle opsige medarbejdere.
Men når det er slået fast, er der alligevel nogle "færdeslesregler", som kan hjælpe med at få fyringer afviklet så godt, som det nu er muligt. Det mener Lene Kahl, som er chef for -a-kssen Ase"s jobrådgivning.
- Det er vigtigt, at man som arbejdsgiver er sit ansvar bevidst og får foretaget de nødvendige fyringer på en for medarbejderen og virksomheden bedst mulig måde. Det handler om at turde være ærlig som arbejdsgiver. Når man først har truffet sin beslutning, skal den gennemføres så hurtig som muligt af hensyn til både medarbejderne, som skal leve med uvisheden, og af hensyn til de resterende medarbejdere, som skal videre med arbejdet, lyder det fra Lene Kahl.
Fritstilling
Hun mener, at man som arbejdsgiver, hvis ellers det er muligt, bør fritstille de opsagte medarbejdere i forbindelse med opsigelsen:
- Det kan skabe utryghed og dårlig stemning blandt de medarbejdere, som bliver tilbage i virksomheden, hvis de dagligt skal være sammen med deres opsagte kolleger, derfor kan det være en god ide at friststille medarbejderne, siger hun.
Men Lene Kahl understreger, at der ikke findenemme genveje, når der skal fyres medarbejdere i en virksomhed. Det handler som arbejdsgiver om først at finde ud af, hvor mange og hvilke medarbejdere, man skal fyre, og herefter skal man tage den personlige dialog med det samme.
Fyring med det samme
- Når medarbejderen bliver kaldt ind til ledelsen, er det vigtigt, at man med det samme forklarer, at medarbejderen er opsagt, og hvad begrundelsen er. Den opsagte medarbejder vil typisk reagere med frustration, så derfor kan man lige så godt få det overstået, siger Lene Kahl.
Og netop fordi opsigelses-samtalen er personlig, er det vigtigt, at man får sagt farvel til medarbejderne på en god måde, for måske får man brug for den samme medarbejder et år senere, når konjunkturerne vender igen.
- Det er arbejdsgiverens helt klare ansvar at behandle medarbejdere ordentligt og tage hånd om dem, når de bliver fritstillet. Nogle har måske brug for en opringning efter nogle dage og andre vil helst være i fred, og det skal man som arbejdsgiver respektere," lyder rådet.
Negativ konsekvens
-I disse tider med facebook, mail og sms spreder nyheder sig hurtigt, så det er vigtigt, at en fyringsrunde foregår på en god måde, for ellers kan virksomheden og dens ledelse hurtigt komme til at fremstå negativt i folks bevidsthed. Og det kan nemt give bagslag, den dag konjunkturerne vender, og man igen skal bruge arbejdskraft.
- Der er flere muligheder for at "sætte navn" på de medarbejdere, som skal opsiges, men den typiske fremgangsmåde er, at man enten ser på hvilke funktioner, som skal udfyldes i virksomheden, eller man som arbejdsgiver anvender sig af Sidst Ind Først Ud (SIFU) princippet.
Herudover skal man som arbejdsgiver være bevidst om, at en fyringsrunde kan medføre, at de tilbageblevne medarbejdere begynder at kigge efter nyt job et andet sted, og typisk er det jo de dygtige medarbejdere, som søger videre, understreger Lene Kahl.
Det er derfor vigtigt, at man som arbejdsgiver husker at fortælle de tilbageblevne medarbejdere om, hvad der nu skal ske. Igen er kommunikation og den direkte ærlige dialog mellem arbejdsgiver og medarbejder altså vigtig. Det vil sige, at inden man går i gang med at opsige sine medarbejdere, skal man planlægge det nøje. Det er vigtigt, at man har styr på alt det juridiske i forhold til at opsige folk, man skal planlægge hvordan medarbejderne og eventuelt omverdenen skal informeres om opsigelserne, og ikke mindst skal man have en plan for, hvordan man håndterer både tilbageblevne medarbejdere og dem, som skal forlade virksomheden.
- Er der tale om større fyringsrunder ser man mange steder, at arbejdsgiverne tager initiativ til, at der planlægges et videre forløb for de opsagte medarbejdere. Typisk ser man, at de opsagte medarbejdere bliver tilbudt forskellige afklaringsforløb og træning i jobsøgning, så de så hurtigt som muligt kan vende tilbage til et arbejde forklarer Lene Kahl.
Ases"s jobportal og rådgivningsservice JobASE er dagligt i kontakt med både selvstændige og lønmodtagere, som skal have gode råd til enten at komme videre efter en fyring eller få et par råd til, hvordan man skal fyre en medarbejder.