Forbrugerombudsmanden kritiserer Cimber Sterling for at vildlede, da selskabet i en "Flyv Grønt"-kampagne undlod at nævne, at toget bruger mindre CO2 end fly.
Flyselskabet Cimber Sterling vildledte forbrugerne, da selskabet i en "Flyv Grønt" kampagne undlod at nævne, at toget er en mindre CO2-belastende transportform end fly.
Det understreger Forbrugerombudsmanden, der udtaler kritik af annoncen, som efter hans opfattelse også indeholdt andre misvisende oplysninger.
I kampagnen fra efteråret sidste år gjorde Cimber Sterling - med henvisning til et nyhedsbrev fra Energistyrelsen om en ny CO2-beregner - opmærksom på, at flyselskabets propelfly på ruten mellem København og Aalborg udledte mindre CO2 end fly med jetmotorer.
Ifølge annoncen var propelfly så miljøvenlige, at de var "fuldt konkurrencedygtige med andre former for transport" på ruten.
Men meget behændigt udlod Cimber Sterling at nævne, at IC3-tog på strækningen København-Aalborg udleder langt mindre CO2 end både jet- og propelfly.
Forbrugerombudsmand Henrik Øe mener, at oplysningen om den mængde af CO2, der udledes, når man tager toget, er vigtig for forbrugeren og ikke mindst den miljøbevidste rejsende, som Cimber Sterling gerne vil ramme med denne kampagne.
- Jeg mener derfor ikke, at der er givet en loyal og balanceret beskrivelse i annoncen omkring brændstofforbrug og miljø- og klimapåvirkning ved de transportformer, der omtales i Energistyrelsens nyhedsbrev, siger Henrik Øe.
Flyselskabet har taget Forbrugerombudsmandens opfattelse til efterretning, og vil nu rette markedsføringen til efter Forbrugerombudsmandens anvisninger.
Forbrugerombudsmanden forhandler i øjeblikket om ordlyden af en ny vejledning om miljømæssige og etiske udsagn med relevante parter og organisationer. Vejledningen forventes færdig i efteråret.
/ritzau/