Coop sætter nye rekorder og fortsætter kampen om at være størst på dagligvareområdet.
De mange Coop-butikker med Brugser, Kvickly, Irma og Fakta med flere fik en samlet omsætning på over 42,5 milliarder i 2010.
Det er en halv milliard flere kroner end året før, og det er rekord, oplyser Coop.
Samtidig har dagligvarekoncernen vundet markedsandele for femte år i træk, og koncernen kæmper stadig med den anden store kæde, Dansk Supermarked med Føtex, Bilka og Netto, om at være størst i dagligvarehandlen.
Hvem, der indtager førstepladsen, afhænger af, hvilke briller og hvilke kilder man anvender.
Coop opnåede i 2010 et resultat på 708 millioner kroner før skat mod 663 millioner kroner året før. Det er også rekord for selskabet.
Koncernen betegner resultatet som tilfredsstillende på et meget konkurrencepræget dagligvaremarked.
- Vi har nået en vigtig milepæl på vores rejse mod et højere indtjeningsniveau. Det muliggør, at vi kan fortsætte et relativt højt investeringsniveau i konkurrencedygtige priser til kunderne, siger administrerende direktør Jesper Lien.
Målt efter koncernens ordvalg har Fakta-kæden klaret sig bedst med en markant fremgang, men også Irma og Kvickly-butikkerne har haft de hidtil bedste resultater.
Dagli'Brugsen har haft et tilfredsstillende resultat, mens kæden af SuperBrugser har haft et fornuftigt resultat.
I 2011 forventer Coop en afdæmpet udvikling i forbruget generelt og en fortsat hård priskonkurrence. Men målet er at forbedre resultatet fra i år yderligere.
Coop-butikkerne og Dansk Supermarked sidder i runde tal på hver en tredjedel af dagligvarehandlen i Danmark.
/ritzau/