På Lolland-Falster arbejdes der på at tiltrække investorer, som vil etablere power-to-x-produktionsanlæg. Og mulighederne er ikke blevet mindre med ny milliardaftale.
Regeringen har indgået en bred aftale med alle Folketingets partier undtagen Nye Borgerlige og Kristendemokraterne om at sætte skub på udviklingen af grønne brændstoffer gennem power-to-x-anlæg og statsligt tilskud til brintproduktion.
Målet er skabe grønt brændstof til fly, skibe, lastbiler både herhjemme og i udlandet. Aftalen er indgået i skyggen af den alvorlige situation i Europa, hvor energiuafhængighed og acceleration af grønne alternativer er mere aktuel end nogensinde på grund af krigen i Ukraine.
- Med aftalen styrker vi klimaet, dansk erhverv og den grønne forsyningssikkerhed. Jeg er meget glad for, at vi har bred politisk enighed om at sætte målet så højt, at Danmark kan spille mere end en national rolle i udvikling og produktion af nye brændstoffer. Europa er på intens jagt efter alternativer til fossil energi, og vi har travlt. Både med at blive grønne og med at blive mere uafhængig af russisk sort energi, siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen.
Høje ambitioner
Power-to-x er en proces, der går ud på at omdanne grøn elektricitet til brint eller brint-baserede produkter via elektrolyse.
Med aftalen skal Danmark sigte mod at opbygge en elektrolysekapacitet på 4 - 6 GW frem mod 2030. Med et mål på op mod 6 GW er Danmark i top 3 blandt de europæiske lande. Høje ambitioner for grønne brændstoffer er afgørende for at udfase fossil energi, reducere klimabelastninger, understøtte grøn vækst og løsne Ruslands greb om Europas energiforsyning.
Aftalen består af en tilskudsordning på 1,25 milliarder kroner i form af et statsligt udbud til brintproduktion, bedre rammevilkår for producenterne og bygger oven på en række erhvervsfremmetiltag og puljer.
Med aftalen har regeringen samlet set prioriteret mindst tre milliarder kroner til power-to-x siden 2019.
På Vordingborg Havn har virksomheden Arcadia eFuels planer om at etablere verdens første storskala power-to-x-anlæg til produktion af grønt flybrændstof.
Aftale om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (power-to-x strategi):
Et udbud på i alt 1,25 milliarder kroner, der ydes som driftsstøtte i 10 år.
Bedre mulighed for at føre elledninger direkte fra vind- og solparker til PtX-anlæg.
Mulighed for lavere tariffer til store elforbrugere som fx PtX-producenter.
57 millioner kroner i 2022-2026 til en PtX-taskforce, der blandt andet vil vejlede projektudviklere og myndigheder
Første skridt mod etablering af en dansk brintinfrastruktur, der kan fremme eksport til fx Tyskland.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Muligheder på LF
Men også på Lolland-Falster arbejdes der på at tiltrække investorer, som vil etablere power-to-x-produktionsanlæg.
Og mulighederne er ikke blevet mindre med milliardaftalen.
- Det her er en oplagt mulighed for, at vi kan få et eller to power-to-x-anlæg til Lolland-Falster. Vi har masser af overskudsstrøm i vores område, og vi får tre biogasanlæg, som kan producere store mængder CO2. Det bliver det, der hedder biogen-CO2, og det er absolut at foretrække, fordi det er helt rent, lyder det fra Henrik Høegh, tidligere minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, som i dag er formand for Biogas Danmark og konsulent i Business Lolland-Falster, hvor han netop arbejder på at tiltrække virksomheder, der kan se potentiale i landsdelens overskydende energi.
Han ser som formand for Biogas Danmark mange gode elementer i aftalen.
- Jeg er glad for, at der er tale om et 10-årigt tilskud, og jeg synes, det er fair, at det er en licitationsmodel, hvor det er den, der kan klare sig med det mindste tilskud, der vinder. Jeg glæder mig også over, at der i områder med stor overskudsproduktion af strøm bliver mulighed for en billigere transmissionsafgift igennem det offentlige net, og det er vi meget tilfredse med, fordi vi har meget overskudsstrøm på Lolland-Falster, siger Henrik Høegh.
Da power-to-x kræver masser af grøn strøm vil regeringen snart fremlægge en plan for udbygning af vedvarende energi på land og hav i Danmark.
Et mål på 4-6 GW elektrolyseanlæg kan skabe reduktioner på 2,5-4,0 millioner ton CO2 i 2030, herunder op til to millioner ton i det danske regnskab, lyder det fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.