Danske Bank er voldsomt upopulær blandt danskerne. Pengeinstituttet er nu faldet ned til en bundplacering over de mest vellidte virksomheder i landet, skriver Børsen.
I en årlig imageanalyse fra Reputation Institute får topchef Eivind Kolding og resten af banken smæk af befolkningen.
På en pointscore fra 1 til 100 er den samlede dom fra danskerne, at banken er faldet fra 53 til 36, hvilket er det største fald i analysens historie, lyder det.
- Man kan hævde, at Danske Bank er gået imagekonkurs, siger administrerende direktør i Reputation Institute, Henrik Strøier, som mener, at det især hænger sammen med bankens nyeste forretningsstrategi.
- New Standards har begejstret aktiemarkedet og investorerne, men der er et ensidigt fokus på profit, som i den grad dumper i danskernes øjne, tilføjer han over for Børsen.
Stort set samme vurdering lyder fra Mikkel Korntved, der er seniorrådgiver og direktør i virksomheden Loyalty Group.
- Der er jo intet galt med strategien i sig selv, siger han til Børsen.
- Men når man lancerer en reklamekampagne med navnet "New Standards", samtidig med at man lukker filialer, fyrer medarbejdere og begynder at opgøre kunder i rentable og urentable, ser det unægteligt ud, som om man prøver at pakke rationaliseringer pænt ind.
Danske Banks topchef tager analysen til efterretning. Men Eivind Kolding hæfter sig ved, at bankens eksisterende kunder generelt er glade, og at image og kundetilfredshed er "to adskilte ting", lyder det i Børsen.
Den årlige imageanalyse gennemføres i 24 lande. 7420 personer har deltaget i den danske del af undersøgelsen, og de 40 virksomheder på listen er de mest synlige selskaber i Danmark, skriver avisen.