Annonce
Erhverv

Danske rederier sender skibe til farlig ophugning

Fra 2009 til 2013 har danske rederier og selskaber sendt 18 skibe til ophugning under berygtede forhold.

11 danske rederier og selskaber har sendt 18 skibe til ophugning på de berygtede strande i Indien, Pakistan og Bangladesh mellem 2009 og 2013.

Det fremgår af netsiden offthebeach.org, der holder øje med, hvilke skibe der sendes til ophugning.

Ifølge den Bruxelles-baserede ngo-organisationen Shipbreaking Platform er Alang i Indien berygtet for de forhold, som de arbejdere, der hugger skibene op til en timeløn på 2,50 kroner i timen, arbejder og lever under.

Der er katastrofal mangel på sikkerhed, hvilket ifølge organisationen har kostet 480 arbejdere livet siden 1983, mens tusindvis er blevet invalideret af arbejdsskader og sygdomme efter arbejdet med farlige giftstoffer fra skibene.

Men skibsredere også i Danmark, kan have en økonomisk interesse i at sælge deres skibe til billig ophugning i Indien.

De to rederier Dannebrog Rederi og Nordana, som gennem Weco Shipping i Rungsted ejes af baron Johan Wedell-Wedellsborg, har sendt flest skibe til ophugning i Indien.

Fra 2011 til 2013 har de to rederier sendt fire udtjente skibe til ophugning på den berygtede strand Alang i Indien, hvor lavt betalte arbejdere med de bare hænder fjerner giftige materialer, inden skibene skæres i småstykker.

Tre af skibene - Naesborg, Aalborg og Marienborg - er fra rederiet Dannebrog, det fjerde, Nord Scan Mumbai, er fra rederiet Nordana, der indtil 2014 hed Nordana Line A/S.

Ifølge de gældende regler er det lovligt at sende skibe til ophugning på de indiske strande, medmindre skibene sejler under dansk flag.

Siden 2006 har det ifølge Miljøministeriet været forbudt at sejle skibe under dansk flag til ophugning i Indien. Ikke alle skibe, som de danske rederier ejer, sejler under dansk flag.

Ifølge Søfartsstyrelsens skibsregister, der registrerer skibe under dansk flag, står fragtskibet Aalborg til at være slettet fra registret i februar 2007 - året efter, at det blev forbudt at sende dansk-flagede skibe til ophugning i Indien.

Det har ikke været muligt at træffe baron Johan Wedell-Wedellsborg for en kommentar.

Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Så er markedspladsen åben

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes