Danskerne foretrækker ofte at købe fladskærmen samme sted, som de køber mælk og brød - i supermarkedet.
Der står mælk, brød, smør på danskernes indkøbsseddel - og ofte ryger der også lige en fladskærm i indkøbsvognen. Hver fjerde fladskærm bliver i dag købt i dagligvarehandlens varehuse.
Dermed er de største supermarkeder blevet danskernes foretrukne indkøbssted, når de skal købe fladskærme, skriver Dansk Handelsblad.
- Forbrugerne vil spare penge, og for eksempel Bilka har en massiv markedsføring med et katalog hver uge, siger Kurt Frausing, der er direktør for brancheforeningen for forbrugerelektronik BFE til bladet.
Nye tal fra BFE viser, at varehusene har den største del af markedet inden for salg af fladskærme med 26 procent målt i antal solgte enheder.
På andenpladsen ligger radio-tv kæderne med 22 procent, mens elektronikvarehusene ligger på tredjepladsen med 15 procent.
Dagligvarebutikkerne har for alvor taget kampen op mod specialbutikkerne, når det gælder forbrugerelektronik i det hele taget. Ifølge Kurt Frausing satser varehusene samtidig på at uddanne medarbejderne i elektronikafdelingerne.
/ritzau/