Det kan betale sig at klage, når feriedrømmen bliver til mareridt i feriedanmark. 70 procent får medhold i deres klage.
De to ankenævn for ferieophold i Danmark giver klagerne medhold eller delvist medhold i mere end 70 procent af sagerne, og i langt de fleste tilfælde, hvor klagen ikke ender med at falde ud til klagers fordel, er det på grund af manglende dokumentation, skriver JydskeVestkysten torsdag.
Feriegæster klager typisk over beskidte værelser eller over, at ferieboligen ganske simpelt var mindre luksuriøs end lovet på forhånd.
Hvert år modtager ankenævnet for feriehusudlejning og ankenævnet for hotel, restaurant og turisme tilsammen godt 70 klager, hvoraf altså mere end 70 procent får helt eller delvist medhold.
Resten af klagerne bliver afvist - ofte på grund af manglende dokumentation, eller fordi klageren ikke har gjort opmærksom på problemet under opholdet.
Afdelingschef i Forbrugerrådet, Mette Boye, mener, at der reelt er flere turister med dårlige oplevelser rundt i feriedanmark end antallet af klagere:
- Vi klager, hvis vi ved, vi har muligheden, men der skal nok være masser, der ikke er klar over det.
/ritzau/