Transportministeren bremser DSB-drømme om at køre tog i udlandet. Regnskabet skal først kulegraves.
DSB må ikke køre flere tog i udlandet - indtil videre. Det er transportminister Hans Christian Schmidt (V), der har udstedt forbuddet, skriver nyhedsmagasinet Ingeniøren.
Det er rodet i regnskaberne mellem DSB og DSB First, der kører tog i Nordsjælland og Sydsverige, der er årsagen til, at transportministeren nu siger stop.
Hans Christian Schmidt har overfor medlemmerne af Folketinget trafikudvalg sagt, at DSB?s udlandseventyr indtil videre er aflyst med henvisning til revisorernes forbehold over for de interne afregninger mellem DSB og DSB First.
- I lyset af revisionsforbeholdet kan jeg oplyse, at DSB?s udenlandske aktiviteter indtil videre er sat på "hold", skriver ministeren til udvalget.
- Allerede indgåede kontrakter vil selvfølgelig fortsætte, men DSB vil indtil videre ikke engagere sig i nye aktiviteter vedrørende jernbanetrafik i udlandet, skriver han.
I brevet til trafikudvalget oplyser transportministeren, at han har bestilt revisionsselskabet KPMG til at kulegrave økonomien i DSB First. Den skal ligge klar senest til offentliggørelsen af DSBs halvårsregnskab i slutningen af august.
Ifølge brevet skal der ses med lup på økonomien i DSB Firsts tilbudsgivning for Øresundstrafikken (herunder Kystbanen), hvordan økonomien i aktiviteterne har udviklet sig i forhold til forudsætningerne i tilbuddet, og om der er udsigt til, at der kan skabes balance i økonomien i Øresundstrafikken.
Rodet i DSB blev kendt i offentligheden for en uge siden. Og det medførte, at DSB-topbos Søren Eriksen blev fyret på gråt papir. Den konstituerede DSB-direktør Klaus Pedersen mener, det er klogt at vente på revisorernes kulegravning.
- Så længe der er undersøgelser af DSB First, vil vi ikke udvide DSBs aktiviteter i udlandet. Vi koncentrerer indsatsen om vores eksisterende aktiviteter i Sverige og Tyskland, skriver han til Ingeniøren.
/ritzau/