To ejendomsmæglere har fået bøder for at have overtrådt loven og god ejendomsmæglerskik. Forbrugerne skal kunne stole på dem, siger direktør.
Forbrugerne skal kunne stole på en ejendomsmægler, når de har hyret ham til at sælge deres bolig.
Det fastslår Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere, der slår hårdt ned på to ejendomsmæglere, som nu må betale bøder på henholdsvis 25.000 kroner og 10.000 kroner.
De to ejendomsmæglere har bragt sig i strid med god ejendomsmæglerskik, fastslår nævnet.
Den ene ejendomsmægler krævede en ekstra bonus, hvis boligen blev solgt til en højere pris. Ejendomsmægleren havde to konkrete købstilbud på hånden, som han ikke havde fortalt sælgeren om.
Han har "kædet sit salgsarbejde sammen med en ekstraordinær bonus på en måde, der kunne skabe berettiget tvivl hos sælger om ejendomsmæglerens loyalitet" hedder det i begrundelsen.
Direktør i Erhvervs- og Byggestyrelsen Finn Lauritzen fastslår, at forbrugerne har krav på en ordentlig behandling, når de skal købe eller sælge fast ejendom.
- Derfor er jeg meget tilfreds med, at Disciplinærnævnet har påpeget, at man selvfølgelig skal overholde både reglerne for området og god ejendomsmæglerskik.
- Det er helt uacceptabelt, hvis forbrugerne ikke føler, at de kan stole på den ejendomsmægler, som de har ansat til at varetage deres interesser, fastslår Finn Lauritzen i en pressemeddelelse.
Bøden til den anden ejendomsmægler på 10.000 kroner er givet, fordi ejendomsmægleren ikke indgik en skriftlig formidlingsaftale umiddelbart efter, at ejendommen var sat til salg.
/ritzau/