Coronakrisen er for event-virksomheden Funky Business ApS blandt andet blevet brugt til at udvikle nyt bæredygtig roll-up
Den lokale event-virksomhed med adresse centralt i hovedstaden, Funky Business ApS, med Martin Kronborg i spidsen gik fra fart på forretningen til nærmest stilstand i foråret 2020.
Det vidner de seneste to års overskud i virksomheden om, for mens overskuddet i 2019 var på cirka 3,7 millioner kroner, så udviste regnskabet for 2020 et noget mere beskedent overskud på 324.000 kroner.
- Det var en katastrofe. Vi laver events primært i hovedstadsområdet, og det lukkede fra den ene dag til den anden i marts 2020, da landet lukkede ned. Jeg har dog bygget virksomheden op om, at jeg hyrer ansatte ind til opgaverne fra gang til gang, så det betød, at omkostningerne også faldt sammen med omsætningen, fortæller Martin Kronborg.
- Jeg brugte meget tid på dialog med kunder og leverandører, og min oplevelse var, at alle var indstillet på, at vi var i samme båd, og at vi alle gerne skulle være tilstede på den anden side af nedlukningen, husker han.
Han peger på, at eventbranchen i høj er sat op til en kultur, hvor man bruger og smider væk.
- Events er ofte bygget op om, at du bygger det hele op i løbet af få dage, og piller det hele fra hinanden igen bagefter. Men for mig betød det, at månederne med stilstand og nedlukning satte gang i en refleksion over, at vi også i eventbranchen skal med på bæredygtighedsdagsordenen, fortæller Martin Kronborg.
Billigere at bestille ny
Netop roll-up er meget brugt hos virksomheder, der i forbindelse med events - både internt og eksternt - skal præsentere forskellige budskaber.
- Mange virksomheder har måske op til 40 roll-up liggende i en kælder eller lignende. Skal de bruge en ny, så er det billigere at bestille en helt ny fremfor at sende en eksisterende tilbage til en leverandør med henblik på genbrug. Man kan som regel ikke engang selv skifte banneret, vurderer Martin Kronborg, der derfor udtænkte et nyt bæredygtigt roll-up system, hvor næsten alt kan genbruges og banneret udskiftes.
- Idéen er egentlig ret original, hvor 99 procent bliver genbrugt, og det gøres derfor let at skifte banner og genbruge roll-up systemet. Det kan godt være, at engangsbetalingen er dobbelt op i forhold til andre roll-up, men den er hurtigt betalt ind på grund af det genbrugelige element. Derudover er det godt for miljøet og sender derfor samtidig et godt signal til omverdenen hos kunden, mener Martin Kronborg.
Han peger på, at man i branchen langt fra er i mål med bæredygtighedsrejsen.
- Men dette kan måske bedst beskrives som startskuddet på den rejse, siger han.
Det genbrugelige Roll-up system er lavet i stilfuldt nordisk design, og systemet er produceret i Danmark af Funky Business i samarbejde med Woodliving og er skabt udelukkende af dansk genbrugstræ.
Banneret bliver også produceret og trykt i Danmark i genbrugelige materialer hos Dystan & Rosenberg.
- Hvor stor en succes, det bliver, ved jeg ikke. Men jeg har for få dage siden solgt en række eksemplarer til Microsoft i Danmark og vil også præsentere systemet på en kommende eventmesse i Forum, fortæller han.
Martin Kronborg beskriver tiden lige nu som en tid, hvor der sker en slags ketchup-effekt i branchen.
- Nu er langt de fleste tilbage fra sommerferie, og nu skal alle til igen at lave events af forskellig slags. Især fordi det har ligget stille i halvandet år, fortæller han, og beskriver det seneste halvandet år, som en periode, hvor man fandt ud af, at man også kan lave events digitalt, men at det er vanskeligt, at lave heldagsevents med succes, fordi det er meget mere vanskeligt at holde på folks opmærksomhed digitalt.
- Nu tænkes både fysiske og digitale events ind i en samlet proces. Det kan være en mandag med en fysisk event, hvor den bliver fyldt op af en digital event 14 dage senere for fortsat at holde gryden i kog. Det kan også være fysiske events, der samtidig giver muligheden for at tappe ind digitalt, siger Martin Kronborg.
En opgave for Mærsk
Netop ketchup-effekten har konkret for Martin Kronborg betydet en opgave for Mærsk.
- Det er en kæmpe opgave internt i Mærsk på Esplanaden. Fra den 6. september står vi også for et internt event i fem døgn for KPMG (En sammenslutning af individuelle revisionsfirmaer red.) på Bandholm Hotel for 90 mennesker. Det har jeg blandt andet gjort for at vise, at Lolland-Falster altså også kan noget, lyder det fra Martin Kronborg.
På spørgsmålet om, hvad det næste step på bæredygtighedsrejsen skal være i eventbranchen, lyder svaret.
- Det er noget, vi sammen i branchen skal have en drøftelse af. Men mange kunder siger ofte, at vi skal give folk noget med i en pose eller lignende. Jeg er begyndt at sige, at det give away-koncept, som har været en trend i mange år, nu forsvinder, fordi indholdet alt for ofte er noget, som folk alligevel ikke kan eller vil bruge til noget. Så er det bedre at lade være, medmindre du vil betale for noget, folk rent faktisk kan bruge til noget, lyder det fra Martin Kronborg.
Som man kunne læse i artiklen "Forelskelse i gods falmede" så er Martin Kronborg tæt på at fraflytte Ny Kirstineberg i Nykøbing samtidig med, at han sammen med partner Maria Hvid vil overdrage forpagtningen af godset til andre.