Scandlines gav øget overskud trods fald i trafik - men kun plus på driften. Renter tynger, og bundlinje er i minus.
Markant fald i trafikken. Og lige så markant stigning i overskuddet på driften - men store renteudgifter og gæld betyder dog, at der helt nederst på bundlinjen fortsat står et millionminus.
Sådan er det umiddelbart paradoksale og lidt uoverskuelige facit for Scandlines, der på koncernbasis fik et ordninært resultat på driften på 1,2 milliarder kroner. Det er 200 millioner kroner bedre end året før.
Og fra ledelsen fokuserer man - naturligt nok - på den forbedrede drift. Oven i købet i et år med kraftigt dyk i aktiviteten.
- Resultatet er da imponerende i betragtning af, at trafikken i Østersøregionen som helhed blev voldsomt ramt af den økonomiske krise, siger Jan Stenberg, formand for Scandlines-bestyrelsen.
Han tilføjer, at “en mere lønsom og effektiv kundeorienteret organisation gør, at Scandlines i dag står stærkt rustet til at tage del i et økonomisk opsving”.
2009 blev nemlig også året med stor turbulens om Scandlines, hvis helt store trafik- og pengemaskiner fortsat i høj grad er ruterne over Østersøen: Både Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Det var dog især fragtruternene på Østersøen, som blev voldsomt påvirket af den generelle økonomiske afmatning.
Men afmatningen - og Scandlines ønske om effektivisering - førte til en kraftig sparerunde i løbet af 2009. Stillinger svarende til 350 fuldtidsjob blev skåret væk. Ved udgangen af 2009 beskæftigede Scandlines cirka 2.000 medarbejdere.
- Vi vil fortsat have fokus på, at kapaciteten passer til efterspørgslen, og vi vil arbejde målrettet på at øge vores konkurrenceevne yderligere. Lige nu ser vi de første tegn på en mere stabil udvikling i efterspørgslen. På den baggrund venter vi et beskedent, positivt resultat i 2010, hedder det fra Jan Stenberg i en kommentar til regnskabet for koncernen.