Fortsat uro om overenskomst for hundreder af Scandlines-ansatte.
Scandlines-færgerne fra Lolland-Falster sejler igen med fuld besætning efter strejkerne ombord op til weekenden.
Men der er fortsat uro og uvished om ny overenskomt for de mange hundrede ansatte - og nu skal de ansattes fagforeninger også møde op i Arbejdsretten.
Det sker efter krav fra arbejdsgiverorganisationen, Bilfærgernes Rederiforening, som mener, at fagforeningerne skal dømmes for organisationsansvar i forbindelse med strejkerne på både Gedser- og Rødby-ruten fredag/lørdag.
Det var ansatte i catering, organiseret i 3F, og HK-ansatte, der fredag nedlagde arbejdet i protest mod de forliste overenskomstforhandlinger. Sammen med CO-Søfart havde man ellers i sidste uge lavet en lokal aftale for de færgeansatte. Men aftalen blev forkastet af Scandlines´ branche- og arbejdsgiverorganisation Bilfærgernes Rederiforening.
Det er specielt de særlige skatteforhold for personalet på de dansk-tyske færger, der har skabt uenighed. I forbindelse med oprettelsen af det såkaldte DIS-register har det gennem 10 år været sådan, at de færgeansatte får udbetalt en nettoløn (altså løn efter skat - skatten beholder rederiet).
Lønnen har så været reguleret op og ned i takt med skattens stigning og fald i Danmark i øvrigt.
De nye skattelettelser skule altså udløse en højere nettoløn. Men rederiforeningen har ikke ønsket at regulere fuldt ud.
Det har udløst vreden, som også har resulteret i et i meget skarpt udfald fra fagforeningerne i et “åbent brev” til rederiforeningen. Men fagforeningerne afviser ethvert organisationsansvar i forhold til strejkerne.