BILLEDSERIE: Farøbroerne har været længe undervejs. Allerede i 1963 nedsattes et udvalg, der var klar med sin betænkning til Folketinget i november 1969.
Af Poul Schjelde Rasmussen
Daværende trafikminister Ove Guldberg (V) skriver i “Farøbroerne” (udgivet af Vejdirektoratet, Storstrøms amtskommune, Vordingborg, Møn og Nørre Alslev kommuner i forening), at daværende vejdirektør K. Bang (senere fulgte Per Milner, der var vejdirektør under hele bygningen og indvielsen med), at der nok kunne tilvejebringes en bred tilslutning til den korteste og billigste løsning over Masnedø.
Selv skriver Ove Guldberg, at han havde svært ved at forestille sig, at en bro så tæt på den gamle bro (Storstrømsbroen) og nærmest parallel med den ville give et æstetisk og landskabeligt tiltalende resultat. Men at der var behov for en afløser for Storstrømsbroen, var der ingen tvivl om.
Siden kom der forslag om linjeføringer: Masnedølinjen, Farølinjen og Orenæslinjen, sidstnævnte en linje vest for Storstrømsbroen.
Men i 1970 blev Farølinjen vedtaget i Folketinget til afløsning af Storstrømsbroen, som blev indviet i 1937 af kong Christian d. X.
Farølinjens vedtagelse (det var under Kr. Damsgaard (V) som trafikminister) blev ikke umiddelbart fulgt op af en anlægslov. Det var først i juni 1976, hvor loven om anlæg af Sydmotorvejen blev vedtaget i Folketinget, og herunder Farøbroerne.
Den 1. september 1980 lød så startskuddet til brobyggeriet, og det var dengang Jens Risgaard Knudsen (A) der som trafikminister havde fingeren på aftrækkeren.
Når det hele tog så lang tid, skyldtes det måske også, at der bølgede en hektisk debat frem og tilbage.
Der opstod ligefrem en forening “Vestbroens Venner”, der havde til formål at stoppe Farølinjen. Foreningen mente, det ville være spild af ressourcer med Farølinjens “herresving” på seks-syv kilometer. Alt det benzinspild til ingen verdens nytte...
På et tidspunkt var der også et par fynske ingeniører, som fremkom med forslag om at hænge “vinger” - altså et par ekstra vejbaner - på Storstrømsbroen, men det var der ingen fordele ved, konkluderede Kjeld Olesen (A) der var trafikminister i den periode.
Det blev Farøbroerne, dermed basta, og de kom til at koste 1,1 milliard kroner, og hele trafikanlægget med motorvejsanlæg fra Udby til Ønslev kom til at koste cirka 1,7 milliard kroner, skriver daværende trafikminister Arne Melchior (CD) i “Farøbroerne”, og det var naturligvis broerne inkluderet.
Da det undervejs trak i langdrag med at få vedtaget anlægsloven, gjorde de to lokale folketingsmedlemmer Svend Erik Hovmand (V) og Ralph Lysholt Hansen (A) et stort lobbyarbejde. Sidstnævnte som Finansudvalgets formand havde flere tråde at trække i.
Selv da arbejdet var gået i gang, var der modstand, men arbejdet med ramperne op til broerne var da ikke helt spildt. “Her kunne plantes jordbær”, skrev SF’eren Margrethe Auken i et indlæg i pressen.
Se alle billederne fra byggefasen - KLIK HER