Forbrugerrådet kalder lovkrav om skriftlig dokumentation af bankrådgivningen værdiløs for kunderne. Det sker efter nye afgørelser i Pengeinstitutankenævnet.
Det er intet værd for bankkunderne, at loven kræver skriftlig dokumentation af bankrådgivningen i investeringssager.
Det mener Forbrugerrådet efter, at et flertal i Pengeinstitutankenævnet har afvist at behandle klager over Løkken Sparekasses rådgivning på grund af manglende bevisførelse.
- Det her var lakmusprøven på, om de gældende krav til skriftlighed i rådgivningen yder nogen som helst beskyttelse for den enkelt forbruger. Det gør de desværre ikke, udtaler Carsten Holdum, cheføkonom i Forbrugerrådet.
Han henviser samtidig til, at en rapport fra Finanstilsynet har givet den kuldsejlede sparekasses rådgivning massiv kritik.
- Nu må man fra lovgivers side tage stilling til, om man mener de her forbrugerbeskyttelsesregler alvorligt, eller om de alene er til, for at Finanstilsynet skal kunne skælde ud på virksomhederne, siger Carsten Holdum.
Forbrugerrådet opfordrer til, at det fra lovgivers side fastsættes, at det er banken, der skal bevise, at rådgivningen har været i orden, når den ikke har fulgt reglerne om skriftlighed i rådgivningen.
- Som det ser ud nu, belønnes de banker, der blæser på kravene til skriftlighed, idet det er sværere for deres kunder at bevise deres påstande, når de klager over dårlig rådgivning, siger Carsten Holdum.
/ritzau/