I andet kvartal er H&M's salg steget 75 procent. Det er dog stadig lavere end samme periode før corona.
Den svenske tøjkæde H&M har løftet salget gevaldigt i marts, april og maj, når der sammenlignes med den samme periode sidste år.
I de tre måneder i år blev der solgt for 46,5 milliarder svenske kroner - eller 34,2 milliarder kroner. Det er 75 procent mere end i 2020.
Det viser H&M's regnskab for perioden, der er andet kvartal i selskabets skæve regnskabsår, som er fremlagt torsdag morgen.
Den store stigning hænger blandt andet sammen med, at corona i kvartalet sidste år spredte sig og gav restriktioner i flere lande.
Det betød, at butikker blev lukket ned. Men nu er de gradvist genåbnet, bemærker topchef Helena Helmersson.
- Som flere og flere mennesker er vaccineret, og restriktioner løftes, åbnes verden gradvist, og kunderne kan igen besøge vores butikker.
- Trods fortsatte restriktioner steg salget signifikant sammenlignet med sidste år, siger hun.
I Danmark var der i andet kvartal 102 H&M-butikker. I dem blev der solgt for 1,1 milliard kroner, cirka 800 millioner kroner.
Det største marked for tøjkæden er USA, hvor der i kvartalet blev solgt for 7,1 milliard kroner, 5,2 milliarder kroner.
Trods fremgang i salget har lukkede butikker også kostet i andet kvartal.
I begyndelsen af kvartalet var omkring 1300 butikker lukket, mens det i slutningen var omkring 140. H&M har i underkanten af 5000 butikker på verdensplan.
Resultatet er da også stadig et stykke under før corona. De samme tre måneder af 2019 solgte H&M for 57,5 milliarder svenske kroner.
Det kan dog snart være, at det vender:
- Tredje kvartal er startet godt, og vi er tæt på at være tilbage på det niveau, vi var på inden pandemi, siger topchef Helena Helmersson.
I marts, april og maj havde H&M et overskud på 2,8 milliarder svenske kroner. Det svarer til 2,1 milliard kroner.