Annonce
Erhverv

God smag er et fælles anliggende

Personlige relationer og lokal sammenhængskraft er vigtige ingredienser i de lokale fødevare-succeser. Her er Martin Iversen fra Falster Destilleri & Bryghus og Thomas Rasmussen fra Business Lolland-Falster på besøg hos Julie Færch på traktørstedet Pomle Nakke på Falster. Foto: Business LF

Lokale virksomheder spiller hinanden stærke. Den gode lokale smagsoplevelse bygger ikke kun på kvalitet og ambition, men i lige så høj grad på sammenhængskraft.

Næste gang du besøger et spisested, som fortæller, at de serverer mad og drikke leveret fra producenter i lokalområdet, så er der typisk også en anden fortælling, som er lidt mere personlig, og som du næppe bliver fortalt. Den handler ikke så meget om kvalitet, smag og bæredygtighed, men om mennesker.

De lokale fødevareklynger rummer ofte mere end blot fælles høje ambitioner i forhold til service og kvalitet. Bag de friske råvarer, de bæredygtige produkter og den elegante tilberedning gemmer sig den måske vigtigste ingrediens: fællesskab og sammenhængskraft.

- Vi er afhængige af hinanden. Vi bygger vores succes på alt det gode, lokalområdet kan byde på til maven og ganen. Og det kræver, at vi har stærke og tillidsfulde lokale relationer.

Sådan siger Julie Færch, sommelier hos Falsters Kyst, der driver Pomle Nakke Traktørsted samt bageri, spisested og udskænkning på Hesnæs Havn på Falster.

20 kilometer længere sydpå ad landevejen står Martin Iversen, ejer og brygmester i Falster Destilleri & Bryghus og smager til. Han er grunden til, at Julie Færch kan servere lokalt brygget øl til sine gæster, men omvendt er hun også en vigtig årsag til, at Martin Iversen har udvidet sin virksomhed og fået succes med det.

- Jeg har i en årrække haft stigende succes med min gin, whisky og andet spiritus, og jeg har også haft en mindre ølproduktion ved siden af, som jeg faktisk havde opgivet at udvikle yderligere på. Så kom Julie forbi og spurgte, hvorfor jeg ikke havde nogle flere øl at vælge imellem, for hun havde brug for at kunne tilbyde sine kunder en bred variation af lokalt brygget øl, fortæller Martin Iversen.

Stærkt lokalt netværk

Den korte version af historien er, at med Julies mellemkomst fik Martin kontakt til Møn Bryghus, der kunne tilbyde den ekstra brygkapacitet og faglige sparring, som Martin havde brug for.

- Nu har jeg firedoblet ølbrygningen, hvilket jeg kan takke Julie for og min nye samarbejdspartner på Møn, siger Martin Iversen.

- Det er helt vildt. Der er byrder, der tages fra mig, og et kært barn vokser sig stærkt, siger Martin, der havde premiere på sin nye ølserie på Madens Folkemøde på Lolland i september.

Thomas Rasmussen er forretningschef i Business Lolland-Falster, som hjælper virksomheder på Lolland-Falster med sparring og rådgivning i næsten alle forhold fra etablering/start-up til salg/generationsskifte.

- Den lokale sammenhængskraft er et af de forhold, som næsten alle virksomhedsejere fortæller om, når de henvender sig. Især folk der flytter hertil fra eksempelvis hovedstaden for at etablere en virksomhed. De bliver ofte meget positivt overraskede over det lokale netværk, som de hurtigt bliver en del af, siger Thomas Rasmussen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som et fodboldhold

Julie Færch driver Falsters Kyst sammen med sin mand Christoffer, og de er netop nogle af dem, der flyttet fra København til Lolland-Falster.

- Vi ser et enormt potentiale i lokalområdet omkring os, og når man giver noget ud, får man også noget tilbage. Vi spiller hinanden gode, siger hun.

- Ja, måske er det faktisk ligesom et fodboldhold, siger Thomas Rasmussen fra Business Lolland-Falster, som i øvrigt også selv har spillet en bold til Martin Iversen og Falster Destilleri & Bryghus. Nemlig en opfordring om at etablere webshop sammen med et tilbud om at lære hvordan.

- Sagen er jo, at når folk har været på besøg og smagt på de gode lokale sager, så skal de jo også kunne købe det, når de kommer hjem til Aarhus, København eller Slagelse, siger Thomas Rasmussen fra Business Lolland-Falster, der flere gange årligt har webshop-workshops på menuen til de lokale erhvervsdrivende.

  • Personlige relationer og lokal sammenhængskraft er vigtige ingredienser i de lokale fødevare-succeser. Her er Martin Iversen fra Falster Destilleri & Bryghus og Thomas Rasmussen fra Business Lolland-Falster på besøg hos Julie Færch på traktørstedet Pomle Nakke på Falster. Foto: Business LF
Annonce
Annonce
Annonce
112

Fuld og påvirket mand blev stoppet to gange på to timer

112

Voldsom brand i havn i nat: Tre både udbrændt - to andre måtte køles ned

Sport

Skæbnekamp for NFH: - Det vil være en kæmpe skuffelse

Lokal nyt

TV2 Øst skifter direktør

Guldborgsund

18-årige Mie blev tabt i psykiatrien: Det blev enden på hendes liv

Lolland

Vestas udvider i Nakskov og søger ansatte

Maribo

Christina siger stop: Lukker sin forretning efter 14 år

112

Blev vækket af brandbilerne: - Det så grimt ud

Guldborgsund

Ny redningsbåd til Gedser endelig i udbud

Dølle

Dansk toppolitiker besøger Dølle

Guldborgsund

Tekniske problemer: Bro lukket

Guldborgsund

Fra Lolland til Vendsyssel: Blomsterkongen Mark erobrer Nordjylland

112

Fræsede så hurtigt gennem byen, at kørekortet røg

Indland

Sjællændere indtager frontlinjen i kampen mod sjælden flåtvirus

Udland

Fire betjente er dræbt i skyderi i amerikansk forstad

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Købte smadret vandland for millioner: - Vi så det som en god mulighed

112

20-årig mand er død efter soloulykke

Indland

Kammeradvokat lægger op til sanktioner i Folketinget efter mail-snageri

Indland

Vidne i drabssag: Der var blod overalt i moské

Guldborgsund

Politiet efterlyser 59-årig mand

Sport

Fodboldlandsholdets anfører skal finde ny klub

Lolland

Undrer sig over færges sejlmønster: Hvad sker der?