Det krænker Louis Vuittons varemærke at vise fupannoncer for kopiprodukter, når brugerne søger efter mærket på Google. Men det er ikke Googles ansvar.
Kopiproducenter må ikke bruge søgeordet "Louis Vuitton", hvis de narrer brugeren til at klikke på kopiprodukter via Googles annoncesystem.
Det slår EU's Domstol fast.
Men Google kan ikke holdes ansvarlig, og det er et nederlag til firmaet bag Louis Vuitton, LVMH.
Sagen handler om Googles annoncesystem, Adwords, hvor man kan købe annoncer, der bliver vist, når brugerne søger på bestemte ord. LVMH har lagt sag an mod Google i Frankrig, fordi de mener, at søgemaskinen er ansvarlig for kopiproducenternes misbrug af varemærket i annoncerne.
Sagen er gået videre til EU-domstolen for at få afklaret, hvad EU-reglerne siger, og her er resultatet altså blevet både en sejr og et nederlag for LVMH.
For godt nok krænker det Louis Vuitton-varemærket at bruge det som søgeord til Google-annoncer, der er misvisende omkring, hvem annoncen reklamerer for. Men ansvaret er annoncørens - ikke Googles.
Afgørelsen siger samtidig, at Louis Vuittons konkurrenter gerne må bestille annoncer ved en søgning på "Louis Vuitton", så længe de ikke narrer brugeren til at tro, at der er tale om Louis Vuitton-produkter.
Hvis LVMH eller et andet firma klager til Google over brugen af deres varemærke i en annonce, og Google ikke reagerer, kan der dog bliver tale om, at søgemaskinen kan holdes ansvarlig, fastslår EU-domstolen.
Afgørelsen gælder alle registrerede varemærker.
/ritzau/