Kartelsager kan give bøder i milliardklassen. Men en razzia hos Mærsk behøver ikke ende med en retssag.
Kartelsager om ulovlig prisdannelse og markedsdeling er alvorlige og kan ende med ekstremt høje bøder til dem, der kendes skyldige.
Derfor er det en alvorlig sag, at A.P. Møller-Mærsk tirsdag lagde kontorer til en uanmeldt razzia - eller et såkaldt "dawn raid" - fra EU-Kommissionen, siger Jens Fejø, professor ved juridisk institut ved CBS.
- Hvis man fastslår, at der foreligger en overtrædelse i form af prisaftaler og fordeling af ruter mellem konkurrerende virksomheder, så er det noget, der kan løbe op i millioner - hvis ikke milliarder af kroner, siger Jens Fejø.
- Men man er ikke dømt, fordi der er nogen, der har kigget på én, tilføjer han.
EU-Kommissionen var samtidig på uanmeldt besøg hos en række rederier i flere medlemslande.
Razziaen skete på baggrund af en konkret mistanke om, at rederierne har brudt konkurrenceloven, oplyser kommissionen.
- Besøgene er uanmeldte for at sikre, at der ikke bliver skaffet beviser af vejen. Men det er langt fra sikkert, at der kommer nogen sag ud af det, siger Jens Fejø.
Samtidig kan der gå årevis, før en eventuel sag bliver afsluttet ved domstolene, hvis kommissionen finder beviser på ulovligheder.
Mistanken om et ulovligt priskartel i rederibranchen kan meget vel komme fra en sladrehank i branchen.
- Det er ikke usædvanligt, at sagerne udspringer af, at en fra det ulovlige kartel vælger at gå til myndighederne og sladre, og dermed selv slipper for straf
- Det har vi set mange eksempler på efterhånden, siger Jens Fejø.
Det er ikke første gang, at A.P. Møller-Mærsk er i søgelyset for at overtræde konkurrencelovgivningen. I 2001 blev rederiets flyselskab, Maersk Air, og SAS Cargo dømt for dele ruter imellem sig.
Den ulovlige markedsdeling kom til at koste en bøde på næsten 300 millioner kroner til SAS og næsten 100 millioner kroner til A.P. Møller-Mærsks daværende flyselskab.
/ritzau/