Annonce
Erhverv

Mærsk vil være CO2-neutral i 2050

Mærsk transporterer omkring hver femte container på verdenshavene. (Arkivfoto) Foto: Mike Blake/Reuters

Transportgiganten Mærsk forpligter sig til at skære voldsomt ned på forbruget af fossile brændstoffer.

Fra 2050 vil Mærsk være CO2-neutral.

Sådan lyder målsætningen fra den danske gigant, der transporterer næsten hver femte container på verdenshavene.

For at nå målet er det ifølge Mærsk nødvendigt, at der i 2030 findes skibe, der ikke udleder C02 og samtidig er til at betale.

Mærsk håber med den nye målsætning at sætte skub på en udvikling i branchen.

Der skal udvikles ny teknologi, der erstatter de nuværende løsninger, som er afhængig af olie. Det gælder for alt fra værfter til producenter af motorer.

- De næste fem-ti år bliver afgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovation og flådeteknologi, der skal udvikle og forbedre den tekniske og økonomiske bæredygtighed af fossilfrie løsninger, siger Søren Toft, der er driftsdirektør hos Mærsk, i en pressemeddelelse.

Søren Toft påpeger, at en af udfordringerne er rækkevidden af batterier, og at et skib - modsat for eksempel en elbil - ikke lige kan køre ind til siden og blive ladet op.

Han mener, at det er afgørende at få sat fokus på området netop nu, fordi et skib typisk har en levetid på 20-25 år.

Mærsk oplyser, at det gennem de seneste fire år har investeret omkring 6,5 milliarder kroner i at udvikle energieffektive løsninger og har flere end 50 ingeniører beskæftiget på området.

Rederier står samlet set for at transportere 80 procent af alle varer i den globale handel. Mærsk har 639 skibe, der sejler i stort set alle afkroge af verden.

Mærsk har ifølge sin egen opgørelse reduceret sin udledning af CO2 med 46 procent siden 2007. Det er omtrent ni procent mere end industrien generelt.

FN's organisation for søfart, IMO, satte tidligere i år et mål om, at branchen skal halvere sin C02-udledning inden 2050.

  • FILE PHOTO: A Maersk Line container ship prepares to depart port in Long Beach, California
    Mærsk transporterer omkring hver femte container på verdenshavene. (Arkivfoto) Foto: Mike Blake/Reuters
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Annonce
Annonce
Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle