Metroselskabets direktør afviser, at Københavns Metrocityring er på vej ud på et sidespor. - Vi forvalter skatteborgernes penge fornuftigt, siger han.
Københavns Metrocityring er på rette spor, lyder det fra Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen. Han afviser to eksperters advarsler om, at cityringen er på vej ud på et sidespor.
Eksperterne mener, at den nye metro, som efter planen skal stå klar i 2018, kommer til både at sprænge budgetter og tidsplaner. Men ifølge Henrik Plougmann Olsen er det for tidligt at sige noget endnu.
- Projektet med Cityringen kører, som det skal, men vi har knap nok sat spaden i jorden, og vi har kun lige modtaget tilbud på de kontrakter, vi først forventer at indgå aftale om i efteråret, siger han.
Bent Flyvbjerg, leder af Oxford Universitets center for megaprojekter, er ifølge Nyhedsmagasinet Ingeniøren bekymret over, at kun få selskaber har budt på opgaverne i cityring-projektet.
Blandt andet er det eneste selskab, som har budt på transportsystemet, italienske Ansaldo, som tidligere har haft ansvaret for to dybt problematiske projekter som IC4 og metroen.
Branchedirektør Niels Nielsen fra Dansk Byggeri mener, at Metroselskabet bruger en "gammeldags udbudsmodel", der så vidt muligt lægger alle risici over på leverandører, og det vil fordyre og forsinke projektet.
Men Metroselskabets direktør afviser kritikken, og siger, at det er en ganske normal udbudsmodel, selskabet følger.
- Men jeg vil gerne slå en ting fast: Det er et stort projekt at bygge mere af verdens bedste metro, og for os er det vigtigt, at vi forvalter skatteborgernes penge på bedst mulig vis, siger han.
Fire af de otte konsortier, der på forhånd var kvalificeret til at levere metrocityringen, har valgt opgaven fra, skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.
/ritzau/