Efter en lille vækst nåede omsætningen på netannoncer forbi de tre milliarder kroner i 2009 - ikke mindst til gavn for udenlandske selskaber.
Internet holdt skansen som annoncemedie i 2009. Det konstaterer Foreningen af Danske Interaktive Medier, FDIM, i en opgørelse over netannoncering.
Faktisk kom netannoncerne ud med en lille vækst på 3,6 procent, og der blev dermed sat i alt godt tre milliarder kroner i annoncerne.
- 2009-resultatet er flot i det perspektiv, at annoncemarkedet var ekstremt presset i 2009, siger Christian Peytz, formand for FDIM.
Trods den fine omsætning er der grund til en vis bekymring over tallene. Væksten har nemlig været klart størst inden for såkaldt søgeordsannoncering. Hovedparten af denne omsætning går direkte til udenlandske selskaber som Google.
- Midlerne bliver derfor ikke automatisk geninvesteret i nyt medieindhold til danske brugere. Selv om nettet vokser, betyder det ikke, at de danske netmedier fester hele vejen til banken, siger Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM.
Annoncering i forbindelse med søgeord voksede med 35 procent, mens også bannerannoncer gik frem med i alt ni procent.
Til gengæld er der fald på andre områder. Samlet er annonceområdet markedspladser faldet med 25 procent. Det dækker især over et meget stort fald i annoncer for nye job. Man ser dog tegn på, at bunden er nået på dette felt.
Samlet fordeler omsætningen på de tre milliarder kroner sig forholdsvis jævnt på de tre store annonceområder. Bannerannoncer omsætter for præcis en milliard kroner, mens søgeordsannoncer er oppe på 1,066 milliarder kroner. Markedspladser dækker en omsætning på 812 millioner kroner.
/ritzau/