Netmedierne hentede annoncer for 3,5 milliarder kroner i 2010, hvilket er ny rekord, viser opgørelse.
2010 blev et godt annonceår for netmedierne. Det konstaterer Foreningen af Danske Interaktive Medier, FDIM på baggrund af en opgørelse, der viser annoncer for 3,5 milliarder kroner i netmedierne.
Det svarer til en samlet vækst på 15 procent i forhold til året før. De 3,5 milliarder kroner er det højeste beløb nogensinde.
- Udviklingen i 2010 er meget positiv. Slutresultatet er højere, end vi turde håbe for et år siden, siger Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM.
Såkaldt søgeordsannoncering udgør fortsat den største kategori og vækst i annoncering, tæt fulgt af bannerannoncer med en vækst på 16 procent.
Et andet område, der har kraftig vækst, er permission marketing, der er vokset med 43 procent, blandt andet båret af nye koncepter med daglige tilbud såsom dagensbedste.dk, downtown.dk og sweetdeal.dk.
- Det er en spændende udvikling, vi ser inden for de nye tilbudsmedier. I USA er Groupon blevet en kæmpe succes, og det ser også ud til at danskerne er glade for de nye medier, siger Morten Helveg Petersen.
Kategorien Markedspladser, der blandt andet omfatter rubrikmarkeder, auktioner, opslagsmedier og job, holdt samlet set niveauet i 2010, men indenfor job er der tale om en vækst på 24 procent.
FDIM estimerer søgeordsmarkedet til at være ca. 1,25 milliarder kroner i 2010 - penge, som primært lander hos Google. Hertil kommer 150 millioner kroner til Google AdSense og 80 millioner kroner til Facebook.
- Udviklingen udfordrer danske medier og udviklingen af dansksproget indhold på nettet, når så stor en del af annonceringen flyver ud af landet, siger Morten Helveg Petersen.
/ritzau/