Stigende arbejdsløshed i USA har ramt Novo Nordisks salg. Alligevel er det samlet vokset i tredje kvartal.
Medicinalselskabet Novo Nordisk har trods coronakrisen holdt fast i sit salg i juli, august og september.
I tredje kvartal har selskabet solgt for 30,9 milliarder kroner. Samme periode sidste år var salget på 30,3 milliarder kroner.
Det viser Novos regnskab for perioden, der er offentliggjort fredag morgen.
Novo er en af verdens største producenter af medicin, som diabetespatienter bruger til at kontrollere deres sygdom.
Selv om Novo har løftet sit salg en smule i tredje kvartal, er væksten dog negativt påvirket af coronakrisen.
I regnskabet peger Novo på, at færre patienter har påbegyndt behandling med medicin oven på coronakrisen.
Derudover er arbejdsløsheden steget i USA, hvor man typisk har sundhedsforsikring via sit arbejde.
USA er med afstand det største enkeltmarked for selskabet. I tredje kvartal var Novos salg alene her på 14,9 milliarder kroner.
Novo har i kvartalet fået et overskud på 10,3 milliarder kroner på bundlinjen. Sidste år lød det på 10,2 milliarder kroner.
Topchef Lars Fruergaard Jørgensen erklærer sig tilfreds med udviklingen i årets første ni måneder trods corona.
- Flere patienter bruger vores GLP-1-behandlinger (hormon, som stimulerer insulinproduktion, red.), og vores lederskab på diabetesmarkedet fortsætter med at udvides, siger han i en kommentar.
I årets første ni måneder er salget steget syv procent til 94,8 milliarder kroner. For 2020 forventer Novo, at salget stiger mellem fem og otte procent.
Væksten i salget har blandt andet været positivt påvirket af, at kunderne har fyldt lagrene op i starten af coronaudbruddet.
Det var dog primært i første kvartal, at det bidrog. I andet og tredje kvartal har de derimod solgt ud af lagrene.
Novo beskæftiger 44.300 på verdensplan. Af dem er cirka 16.500 i Danmark, hvor hovedkontoret ligger i Bagsværd.