Det betaler sig for Novo Nordisk at have investeret i nye lægemidler. De giver fremgang i et presset marked.
Novo Nordisk kunne onsdag morgen lange et regnskab ud til investorerne, der bød på en betrykkende fremgang. Modvind i USA fra prispres og nye lægemidler har ellers lagt en dæmper på festen de sidste mange måneder.
Men modgangen til trods kunne Novo Nordisk servere en omsætningsvækst på 1,3 milliarder kroner til 28,5 milliarder kroner og et hop i nettoresultatet til 10,2 milliarder kroner i 2017's syv første måneder.
- Regnskabet er bedre end ventet, og det er faktisk diabetesforretningen, der gør det godt. Nye midler kompenserer for fald andre steder, siger Søren Løntoft Hansen, Novo Nordisk-analytiker ved Sydbank.
Novo Nordisks nye midler som den langtidsvirkende insulin Tresiba og blandingsproduktet Xultophy gik frem med markante 170 procent i første kvartal til 1,7 milliarder kroner.
Det opvejede et fald på 10 procent i salget af den gamle arbejdshest Levemir, der har ageret kernen i forretningen i årevis.
- Der er stadig modgang i USA, men der er trods alt lyspunkter i form af salget af de nye produkter, der kompenserer for prispresset og de øgede rabatter, man må give i USA.
- Men det er vigtigt at understrege, at prispresset er der, og det kan også læses af tallene. Det vil også kunne ses i tallene for 2018 og 2019, siger Søren Løntoft Hansen.
Diabetesmarkedet i USA er under pres blandt andet fordi der for første gang er kommet et kopiprodukt på gaden. Det giver indkøberne bedre forhandlingskraft.
Derfor bliver foråret også afgørende, da det er her, Novo Nordisk skal forhandle næste års priser hjem.
De mere dystre toner har det sidste år sendt aktiekursen ned med 24 procent. Man skal dog ikke afskrive Novo Nordisk.
- Novo Nordisk er i strid modvind i de her år. Men de er trods det i stand til at få deres indtjening og salg til at vokse.
- Det skal man have in mente, før man dømmer Novo Nordisk ude, siger Søren Løntoft Hansen.