EU vil styrke forbrugernes rettigheder ved nethandel. Dansk Erhverv kalder udspillet en bombe under e-handlen.
Kan jeg købe en computer via en engelsk, spansk eller fransk hjemmeside og stadig have de samme rettigheder som i Danmark?
Og kan jeg være sikker på, at der ikke pludselig dukker en ekstraregning op, eller at garantiperioden er kortere, end den jeg er vant til?
Det er ofte forbundet med stor forvirring at handle varer på tværs af EU's grænser, og det skyldes især, at forbrugerrettighederne i de 27 medlemslande er en jungle at finde rundt i.
Efter flere års tovtrækkeri er EU-Parlamentet nu ved at nå til enighed om en stor bunke regler, der skal gøre livet lettere for forbrugerne.
Det er først og fremmest rettighederne omkring nethandel, der bliver styrket, siger Emilie Turunen (SF), ordfører for Den Grønne Gruppe i EU-Parlamentet.
- Når du handler på nettet i dag, ved du ikke helt, hvordan du er beskyttet. Det er et usikkerhedsmoment, som afholder mange fra nethandel. Men det er det, vi nu forsøger at fjerne, siger Emilie Turunen.
- Nu kommer de danske forbrugere til at vide, at de helt samme regler gælder i alle EU-lande, siger hun.
Det bliver samtidig lettere for Europas virksomheder, da de fremover kun skal forholde sig til ét regelsæt, mener EU-parlamentarikeren.
I Dansk Erhverv er man dog yderst skuffet over parlamentets udspil.
- Ved udelukkende at fokusere på forbrugernes interesser og glemme virksomhederne har parlamentet forspildt chancen for at gøre en reel forskel for virksomheder og forbrugere i Europa, siger Kasper Ernest, leder af Dansk Erhvervs kontor i Bruxelles.
Han mener, at netbutikkerne med de nye regler ikke vil få stillet nogen sikre garantier for deres varer, når forbrugere blot kan bruge deres fortrydelsesret og få pengene igen.
- Med den nuværende tekst lægger EU-parlamentarikerne en decideret bombe under e-handlen, siger han.
EU-Parlamentet skal nu i gang med at forhandle teksten på plads med EU's Ministerråd.
/ritzau/