Der siver vand ind i tunnelen på bunden af Øresund, og det generer trafikken og gør bilisterne nervøse. Men det er ikke farligt, lyder det fra Øresundsbroen.
Når man kører i sin bil i en tunnel dybt under havets overfalde, så har man ikke lyst til at se, at der siver vand ind. Det er ikke desto mindre, hvad nervøse bilister i Øresundstunnelen har kunnet konstatere på det seneste, skriver Ingeniøren.dk.
Vandet trænger ind i en samling mellem to tunnelelementer på bunden af Øresund. Lækagen har et omfang, så den generer trafikken og gør bilisterne nervøse, men den er ikke farlig, siger Øresundsbroens anlægsdirektør, Bengt Hergart.
- Der drypper lidt vand nu. Det er første gang, der kommer så meget, at trafikanterne bliver nervøse. Men det er overhovedet ikke kritisk for anlægget, siger Bengt Hergart til Ingeniøren.
Der er tale om så små mængder vand, at det tager 15 minutter at fylde en spand.
Utætheden, der befinder sig langt nede i sænketunnelens motorvejsrør mod Danmark, har stået på i mere end en måned, og teknikerne mener, at forklaringen er kulden.
- Både stål og beton trækker sig jo sammen i kulde. De 20 meter lange tunnelsegmenter trækker sig lidt sammen i kulden, og den bevægelse kan resultere i små lækager i fugerne imellem tunnelelementerne, siger den teknisk ansvarlige, Lennart Emanuelsson.
Også Storebæltstunnelen slår små revner, siger Storebæltsforbindelsens tekniske direktør, Leif Vincentsen.
- Det er umuligt at konstruere en helt tæt tunnel, siger han.
For selvom Storebæltstunnellens mere end 60.000 elementer er boltet sammen under udførelsen, så den er rigtig tæt, opstår der ind imellem utætheder i overgangen mellem hoved- og tværtunnel.
- Dér bliver vi nødt til med jævne mellemrum at injicere eller aflede vandet, så det ikke løber ned på skinner eller køreledning, siger Leif Vincentsen.
/ritzau/