Fagforbund forudser endnu større trafik fra udenlandske vognmænd og chauffører efter 1. maj.
- Vi vidste godt, der var mange. Men ikke så mange..
Kim Poder, faglig konsulent i 3F Guldbrogsund , har i denne uge været rundt på internationale, trafikale knudepunkter i Østdanmark - herunder Rødbyhavn og Gedser.
Hans og fagforbundets undren gælder antallet af østeuropæiske vognmænd og chauffører på de danske landeveje.
- Over 80 procent af eksportbilerne er jo østeuropæiske, konstaterer Kim Poder, som forudser, at antallet af østbiler på de danske veje vil stige
voldsomt:
Efter 1. maj bliver der nemlig åbnet for, at de udenlandske vogne kan køre med "internt dansk gods" - og altså ikke kun eksportkørsel som nu,
- Vi kunne ved vores besøg rundt omkring konstatere, at de udenlandske vogne kører på så dårlige løn- og arbejdsvilkår, at vi slet ikke kan konkurrere med de forhold på det danske arbejdsmarked.
- De får ingen betaling for ventetid og den slags - kun penge for kørsel med fyldt vogn, fastslår Kim Poder.
Han regner derfor med, at de danske chaufførers arbejdspladser kommer under endnu hårdere pres i fremtiden.