Politikere i hovedstaden kræver milliarder til nye jernbaner og veje. Ellers går København og omegn glip af fremtidig vækst og bliver hægtet af globaliseringen. Det skriver Politiken.
Kø på motorvejen fra Køge, Roskilde, Farum og Helsingør er morgenmenu til hundredtusinder af københavnere, sjællændere og pendlere fra Sydhavsøerne. Og de får anretningen igen om aftenen, når trafikken går den anden vej.
"Pendlerne har sværere og sværere ved at komme ind og ud af København, og når de først er kommet ind til centrum, så er det umuligt at komme rundt", siger regionsborgmester Vibeke Storm Rasmussen fra Region Hovedstaden, der i dag holder konference for 260 beslutningstagere om hovedstadens trafik for at lægge pres på regeringens Infrastrukturkommission.
Den kommer om kort tid med forslag til de næste årtiers investeringer i veje og jernbaner.Mere end 130.000 timer i døgnet hænger danskerne fast i bilkøer i og omkring København, viser tal fra Region Hovedstaden.
Og det bliver kun værre. I 2015 vil trafikken på de københavnske veje være steget med 37 procent. Om godt 20 år - i 2030 - vil trafikmængden på de danske veje være steget med mellem 70 og 90 procent, lyder spådommen fra Infrastrukturkommissionen