Risiko for hvidvask hos PFA er ifølge Finanstilsynet lavere end andre steder. Der udstedes fire påbud.
PFA skal indhente oplysninger om identiteten på alle sine kunder.
Det er konklusionen, efter at Finanstilsynet i maj var på inspektion for at undersøge hvidvask-området i pensionskassen.
Det oplyser tilsynet torsdag i en pressemeddelelse.
Finanstilsynets opgave er at holde øje med, at finansielle virksomheder lever op til lovgivningen. Blandt andet banker og altså pensionskasser.
- Virksomheden (PFA, red.) har fået påbud om at indhente identitetsoplysninger på samtlige kunder, skriver tilsynet.
- Herunder skal virksomheden sikre, at virksomheden på tilstrækkelig vis kan afgøre, om kunden er en politisk eksponeret person, en nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, lyder det.
Den iboende risiko for hvidvask hos PFA er lav i forhold til gennemsnittet af de finansielle virksomheder i Danmark, vurderer tilsynet. Alligevel udsteder det altså påbud om flere ting.
Ifølge pensionskassen viser tilsynets gennemgang, at forpligtelserne i forhold til hvidvaskloven følges meget godt.
Ifølge Nina Groth, direktør for Kunde og Pensionsservice i PFA, tager pensionskassen sit ansvar om at forebygge hvidvask meget seriøst.
- Derfor tager vi naturligvis afgørelsen fra Finanstilsynet til efterretning og sørger for, at der bliver fulgt op på de påbud, som Finanstilsynet har givet, siger hun i en kommentar.
Arbejdet er allerede i gang, oplyses det.
PFA har fået påbud om at fremsende en plan til tilsynet. Den skal vise, hvordan PFA sikrer, at kendskabet til kunderne opdateres.
Derudover skal mistænkelige transaktioner undersøges. Resultaterne skal opbevares, så de kan godtgøres over for Finanstilsynet.
PFA har omkring en million kunder og er landets største pensionsselskab.
Efter PFA kommer Danica Pension, Velliv, PensionDanmark og AP Pension på listen over landets største pensionsselskaber.
Tidligere på året udsendte Finanstilsynet en pressemeddelelse om et besøg hos AP Pension. Her blev udstedt påbud om at sikre tilstrækkelige identitetsoplysninger kunderne.