Maersk Line sætter nu prisen på at sejle containere op. Det skydes risikoen for pirateri.
Skal man have sejlet varer gennem det piratfyldte farvand ud for Somalias kyst, skal man have flere penge op af lommen.
Det A.P. Møller-Mærsk-ejede rederi Maersk Line hæver nu prisen på fragt på grund af voksende omkostningerne for at sikre sig mod de ubudne gæster - piraterne.
Det skriver Wall Street Journal.
Det såkaldte risikotillæg på en fyrrefodscontainer, FEU, er hævet til 200-500 dollar (mellem 1000 og 2500 kroner) fra tidligere 100-400 dollar (500 til 2000 kroner).
Maersk Lines direktør Eivind Kolding vurderede i februar over for Ritzau Finans, at pirater koster Maersk Line mindst 100 millioner dollar om året. Men det vil nu formentlig stige til det dobbelte.
Så sent som i sidste uge blev major i forsvaret Henrik Ehlers Kragh antipiratchef hos containerrederiet - verdens første af sin slags.
Han skal formulere en piratstrategi og gøre den danske olie- og rederigigants synspunkter om de kriminelle somaliske pirater gældende internationalt overfor politikere, myndigheder og organisationer.
Maersk Line har verdens største containerflåde.
/ritzau/