Annonce
Erhverv

Punktum for flere Shipcraft-sager

Rederierne skal forberede sig bedre, inden de sejler i piratfyldte farvande, mener søfartens organisationer.

Danske skibe og søfolk skal aldrig mere ud i en langtrukken gidselsag. Der skal skabes mere tryghed om bord for søfolkene, og rederierne skal være bedre i stand til at klare krisesituationer.

Derfor skal rederierne forberede sig bedre, inden de sejler ind i de piratfyldte farvande, som efterhånden strækker sig lige fra Adenbugten, Det Arabiske Hav og hele Det Indiske Ocean.

Kidnapningen af de seks søfolk fra Leopard for et år siden har fået søfartens organisationer til at udarbejde en industristandard, der strammer kravene til rederierne for at beskytte søfolkene bedst muligt.

Rederierne skal have de nødvendige forsikringer, de skal sikre ordentlig kontakt med professionelle rådgivere i tilfælde af en kapring, og de skal forberede besætningerne ordentligt på sejlads gennem de piratfyldte farvande.

Samtidig sejler op mod 20 procent af af rederierne i dag med bevæbnede vagter. Rederierne skal sikre sig, at de hyrer vagterne fra seriøse firmaer. Ved brug af våben som forsvar mod piraterne skal vagterne kunne dokumentere hændelsesforløbet.

Søfartens Ledere - der organiserer kaptajner og navigatører - er meget tilfreds med den nye industristandard. Det siger direktør i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn.

- Vi er meget tilfredse med, at begge rederiforeninger, Rederiforeningen af 2010 for mindre skibe og Danmarks Rederiforening for de store skibe, har tilsluttet sig den.

- Det kan måske få mindre rederier til at overveje, om de overhovedet skal sejle i de piratfyldte områder. Det kræver en god, stor organisation at håndtere krisesituationer, siger Fritz Ganzhorn til Ritzau.

Mere end halvdelen af de 3500 medlemmer i Søfartens Ledere arbejder om bord på skibe, der sejler i piratfarvande.

- De vil helst have danske soldater om bord til at bevogte skibene. Men når de ikke kan få det, er det godt, at der i standarden er klare retningslinjer for ansvarsfordelingen mellem vagterne og kaptajnen, siger Fritz Ganzhorn.

/ritzau/

Annonce
Lolland-Falster

Danmarks største forhandler overtager to lokale forretninger

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Annonce
Annonce
Lolland

Snart ryger de ud: - Jeg synes, det er lidt diskriminerende

Lolland

Basse, kaffe og politisk debat: Nu er det i gang

Udland

Trump kendt skyldig: Ingen er hævet over loven

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

112

55-årig sigtet for voldtægt af ung kvinde: Nu har retten talt

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion

Guldborgsund

Stor redningsøvelse ud for Gedser