Rederierne skal forberede sig bedre, inden de sejler i piratfyldte farvande, mener søfartens organisationer.
Danske skibe og søfolk skal aldrig mere ud i en langtrukken gidselsag. Der skal skabes mere tryghed om bord for søfolkene, og rederierne skal være bedre i stand til at klare krisesituationer.
Derfor skal rederierne forberede sig bedre, inden de sejler ind i de piratfyldte farvande, som efterhånden strækker sig lige fra Adenbugten, Det Arabiske Hav og hele Det Indiske Ocean.
Kidnapningen af de seks søfolk fra Leopard for et år siden har fået søfartens organisationer til at udarbejde en industristandard, der strammer kravene til rederierne for at beskytte søfolkene bedst muligt.
Rederierne skal have de nødvendige forsikringer, de skal sikre ordentlig kontakt med professionelle rådgivere i tilfælde af en kapring, og de skal forberede besætningerne ordentligt på sejlads gennem de piratfyldte farvande.
Samtidig sejler op mod 20 procent af af rederierne i dag med bevæbnede vagter. Rederierne skal sikre sig, at de hyrer vagterne fra seriøse firmaer. Ved brug af våben som forsvar mod piraterne skal vagterne kunne dokumentere hændelsesforløbet.
Søfartens Ledere - der organiserer kaptajner og navigatører - er meget tilfreds med den nye industristandard. Det siger direktør i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn.
- Vi er meget tilfredse med, at begge rederiforeninger, Rederiforeningen af 2010 for mindre skibe og Danmarks Rederiforening for de store skibe, har tilsluttet sig den.
- Det kan måske få mindre rederier til at overveje, om de overhovedet skal sejle i de piratfyldte områder. Det kræver en god, stor organisation at håndtere krisesituationer, siger Fritz Ganzhorn til Ritzau.
Mere end halvdelen af de 3500 medlemmer i Søfartens Ledere arbejder om bord på skibe, der sejler i piratfarvande.
- De vil helst have danske soldater om bord til at bevogte skibene. Men når de ikke kan få det, er det godt, at der i standarden er klare retningslinjer for ansvarsfordelingen mellem vagterne og kaptajnen, siger Fritz Ganzhorn.
/ritzau/