De danske rederier er stærkt utilfredse med, at store EU-lande som Tyskland og Frankrig er på vej med statsstøtte til deres skrantende rederier.
- Vi vil kæmpe til sidste blodsdråbe.
Frustrationerne hænger uden på habitten hos vicedirektør Jan Fritz Hansen i Danmarks Rederiforening, der nu blæser til kamp mod den konkurrenceforvridende statsstøtte til rederier, som blandt andet Tyskland og Frankrig overvejer.
- Statsstøtte er et skråplan at komme ud på. Problemet er, at der er for mange skibe i markedet, og hvis ikke det bliver tilpasset, bliver det aldrig sundt igen, siger Jan Fritz Hansen.
En statsgaranti, på hvad der svarer til 8,9 milliarder danske kroner, synes på vej til det tyske containerrederi Hapag-Lloyd - det er et spørgsmål om rederiets overlevelse. Hapag-Lloyd er konkurrent til det danske A.P. Møller-Mærsk-ejede Maersk Line, der også kæmper med overkapacitet i markedet og lave fragtrater.
- Vi vil bekæmpe statsstøtte med næp og klør. Aktuelt allierer vi os med vores samarbejdspartner i blandt andet Storbritannien og de skandinaviske lande for at lægge pres på EU-Kommissionen. Vi tager en rundtur til Bruxelles for at arbejde mod statsstøtten. Siger kommissionen først ja, så er det en uoverskuelig glidebane, siger Jan Fritz Hansen.
Tyskland har med Hapag-Lloyd omkring to-tre procent af containermarkedet, Frankrig er dobbelt så store som Tyskland, mens verdens største containerrederi Maersk Line igen er dobbelt så store som Frankrig med cirka 15 procent af markedet.
Maersk Line har i øjeblikket lagt 12 ud af cirka 500 containerskibe op som følge af krisen, men har varslet, at det tal kan stige til 25 skibe.
/ritzau/