Trods forbrugernes forsigtige købelyst har Dansk Supermarked skabt et rekordresultatet på over to milliarder kroner næsten uændret omsætning.
Detailkæden Dansk Supermarked med tilsammen 1348 forretninger med navnene Netto, Føtex og Bilka, A-Z samt Salling fik 2 milliarder kroner i overskud efter skat i 2009 trods økonomisk afmatning og afventende forbrugere.
Det er rekord og en forbedring på hele 400 millioner kroner i forhold til året før, hvor forbrugernes svigtende købelyst for alvor blev mærkbar i dagligvarekoncernen.
Koncernens samlede markedsandel i Danmark er øget og har aldrig været større, oplyste administrerende direktør Erling Jensen på et pressemøde mandag.
I udlandet, hvor kæden driver Netto-butikker i Storbritannien, Tyskland, Polen og Sverige, har Dansk Supermarked opnået en vækst i salget på fire procent. Det er pænt i en tid, hvor væksten for de fleste har været i minus.
Dansk Supermarked brugte 2009 til at investere over 3,2 milliarder kroner, næsten det samme som året før. Det har bl.a. betydet 75 nye Netto-butikker og tre nye Føtex samt et stort lagerkompleks med nonfood og fødevarer vest for Århus. Det tages i brug om kort tid.
/ritzau/